Pheidologeton sp. -- nog een vocht topic :)

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Pheidologeton sp. -- nog een vocht topic :)

Bericht door Dahubster »

Ik heb dus de knoop doorgehakt en heb me een kolonie aangeschaft van deze soort.
Nu moet ik meteen zeggen, het is niet de affinis of diversa waar iedereen het altijd over heeft. Deze is een schijnbaar overwegend monogyne soort, die iets steviger zou zijn en meer zou kunnen verdragen dan de meer bekende soorten. Ik denk dat dit ook de reden is waarom deze duurder wordt verkocht. Het is namelijk niet zo bij deze soort, dat je een super kolonie kan gaan opsplitsen in verschillende kleindere kolonies, en daardoor meer winst kan maken.

Any way... Mijn vraag is nu als volgt :
Ik heb in mijn setup (ik heb - zoals altijd - gekozen voor een zand-nest) in wat de buitenwereld moet zijn een goed stuk grond dat steeds vochtig is. Niet doorweekt, maar goed vochtig, en dan nog in verschillende graden van vochtigheid. Daarnaast, aan de andere kant van de bak, heb ik het bewust droog gelaten. De bedoeling was dat ik - zeker in het begin - daar het voedsel zou leggen. Op die manier hoop ik mijten en schimmels zo goed mogelijk te vermijden.

Nu, eenmaal ik de mieren met hun reageerbuis in de bak gelegd had, hebben ze meteen gekozen en beginnen graven in het droge stuk! En daar zitten ze nu al enkele dagen. Terwijl het aan de andere kant niet alleen vochtiger is, maar ook warmer!
Aan hun kant heb ik nog steeds NIET bevochtigd!

Nu is mijn vraag: als de mieren voor de drogere kant hebben gekozen, betekent dat dan dat ze daar goed zitten? Zou het bijvoorbeeld kunnen dat ze om één of andere reden de vochtige kant niet geschikt vinden en dan maar liever in het droge zitten, ook al zou dat kunnen betekenen dat ze aan droogte zullen sterven? Ik denk het antwoord te weten. Volgens mij kiezen mieren altijd de juiste plaats uit, waar het voor hun het best is, en dus zou ik me geen zorgen moeten maken... Maar, misschien heeft iemand andere ervaringen?

De kans zit er trouwens sterk in dat deze soort juist niet zo vocht-minnend is zoals de andere soorten. Maar toch, ik wil geen risico nemen om dat zomaar aan te nemen...

Voorlopig ziet het er alleszins naar uit dat ze het redelijk naar hun zin hebben. Het is nog geen al te grote kolonie - en supermajors zijn er nog niet - dus heel veel activiteit is er nog niet te zien. Maar als ik levend voedsel in de bak zet, wordt het meteen gretig aangevallen en naar het nest gebracht.

Intussen heb ik zelf een gat gegraven aan de vochtige kant van de bak, om te "tonen" dat daar eventueel ook geschikte nestplaats is. En er hebben zich duidelijk wel een aantal werksters in en rond genesteld. Maar echt grote graafwerken blijven uit.

Ben eens benieuwd naar jullie ervaring (ik hoop dat er nog onder jullie zijn die de Carebara soort hebben?)
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Pheidologeton sp. -- nog een vocht topic :)

Bericht door Dahubster »

Misschien even een foto erbij ter illustratie.

Je ziet aan de linkse kant het "vochtige" gedeelte van de bak. Om hier het substraat continu vochtig te houden, heb ik er een soort bakje van ytong ingezet. Ik zorg dat dit altijd zo vol mogelijk zit. Vaak laat ik het ook gewoon wat overlopen, recht naar het substraat toe. Er ligt ook een platte steen, omdat mieren over het algemeen vaak graag onder stenen zitten. Deze steen blijkt ook voortdurend vochtig te zijn aan de onderkant.
De metertjes - op die hoogte geplaatst - tonen respectievelijk +/-25° en vochtigheid tss 60% en 70%

Aan de rechterkant, staat een cactusje in de hoek. Ik dacht, ik ga het daar droog houden, dus een cactus moet daar kunnen overleven :)

Wel, de mieren hebben dus beslist om ACHTER de cactus een holletje te graven, en zitten er nu onder in. Ik bevochtig die kant van de bak nooit, behalve eventjes om de cactus water te geven (heel sporadisch dus)

De miertjes zitten daar nu al enkele dagen. Op deze foto zie je zo goed als geen mieren, maar ik kan verzekeren, wanneer er eten wordt aangeboden, zie je ze altijd buiten komen, en soms met het grote geschut erbij (nogal grote majors, maar absoluut nog niet de "supermajors", die trouwens iets groter zouden worden dan die van de P. affinis en diversus.

Er hoort nog een stuk bij deze setup (aan de linkse kant), maar dat is momenteel van geen belang, want ze zitten dus aan de hele andere kant.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Pheidologeton sp. -- nog een vocht topic :)

Bericht door Dahubster »

Ook had ik er een buisje bij gedaan met water en een watje, zoals je links achter kan zien liggen, onder de metertjes. Ook daar komen ze niet op zitten.

Het kleine buisje rechts onder bevat suikerwater. Daar heb ik ze in het begin eventjes aan zien slurpen, maar daar is nu ook geen activiteit meer
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Pheidologeton sp. -- nog een vocht topic :)

Bericht door Dahubster »

Intussen is de activiteit helemaal stil gevallen...

Ik herhaal dus dat aan de linker kant van de bak de condities optimaal zijn (hoge temperatuur en luchtvochtigheid) en aan de rechter kant het heel erg droog is, en misschien wat minder warm dan de andere kant.
Toch zijn de mieren in het droge stuk ingetrokken en laten ze de vochtige kant links liggen... Ik vraag me dus af of ik ongerust moet zijn.
Mijn logische redenering is dat mieren wel zelf zoeken waar het best is, en dat ze nu de voor hun beste condities hebben uitgekozen... Maar, klopt dit wel? Dat is mijn vraag...

Hopelijk kan iemand (liefst met ervaring met mieren van dit geslacht) me verder helpen.

Alvast bedankt
robinsegers
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 28 augustus 2016
Locatie: Ninove
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Pheidologeton sp. -- nog een vocht topic :)

Bericht door robinsegers »

Ik heb dit geslacht nog niet gehouden. Maar heb al meer ervaring met snelgroeiende soorten zoals dit geslacht. Ik geef je gelijk de mieren kunnen zelf heel goed beslissen wat goed is en wat niet. Wat bedoel je exact met de activiteit is stil gevallen? En is de bodem alleen zand? Want het lijkt mij raar dat ze rechts zouden beginnen graven omdat daar maar een dun laagje zand is. Misschien kun je de volgende keer beter coco’s Husk nemen daar houden mijn mieren enorm van. Ook zou je beter geen levend voor geven voor mijten en ook kan levend voer de mieren beschadigen. Geef je ze ook een bron van suiker of is er alleen dat buisje met water? Zou je ook nog wat foto’s kunnen plaatsen.
Haast een spoed zijn zelden goed.
Messor barbarus
Campagnotus ligederius
Pheidole pallidula
Myrmica rubra
Paratetchina longicornis
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Pheidologeton sp. -- nog een vocht topic :)

Bericht door Dahubster »

Hoi,

ik zal straks zien dat ik wat meer foto's post.

Wat ik bedoelde met "de activiteit is stil gevallen", was dat ik geen miertjes meer buiten zag, of toch bijna geen meer. Ook werd er niet meer gereageerd op voedsel. Maar nu ga ik er intussen van uit dat ze gewoon reeds voldoende voedsel naar binnen gedragen hadden. Ik denk dat het dat is.

Ik heb een laag gips op de bodem van de bak, om te zorgen dat ze niet tot aan het glas graven, want daar is het waarschijnlijk veel te warm voor de mieren (door de warmtematjes onder de bak)
Daarboven ligt inderdaad zand. Het zand aan de rechter kant bestaat uit een zand/leem mix die heel hard wordt na opdrogen. Aan de linkerkant heb ik deze mix nog gemengd met een soort bosgrond. Het klopt dat het rechts slechts een dun laagje is. De cactus staat eigenlijk in een soort put in het harde zand. De kolonie heeft zich onder de cactus ingegraven. Daar is inderdaad zeer weinig plaats, zeker in vergelijking met de linker kant, waar ze in principe zich helemaal kunnen laten gaan.

Ik heb zo mijn twijfels over coco's husk. Ik weet dat mieren het graag hebben, maar ik zie ook veel nadelen. Mijten lijken me daarin trouwens ook goed te floreren...

Wanneer ik levend voedsel geef, kijk ik steeds even na op mijten. Ik weet dat je niet elke mijt kan detecteren, maar normaal zou een gezonde kolonie er toch sowieso niet veel last van mogen ondervinden.
Bovendien krijgen mieren in de natuur hun prooien ook niet uit de vriezer gepresenteerd. Ik geef een gezonde kolonie altijd levend voedsel. Ieder zijn mening hierover natuurlijk.

Het kleine buisje dat je ziet rechts van voor, daar zit suikerwater in. Zoals gezegd in mijn vorige post, hebben ze daar al wat van geslurpt, maar zie ik daar nu geen beweging meer.

Ik denk dat ik moet besluiten dat deze Pheidologeton soort inderdaad niet zo gevoelig is voor droogte als de affinis en diversus die we allemaal kennen... Maar dat ze blijkbaar zo goed als geen vocht nodig hebben voor het nest, dat vind ik toch vreemd...
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Pheidologeton sp. -- nog een vocht topic :)

Bericht door Dahubster »

Ik heb het niet kunnen laten en heb de cactus opgetild. De kolonie zat er inderdaad onder in en zag er vrij goed uit. Er zat ook veel broed bij, ik denk dus dat ik me voor niets zorgen maakte.
In ieder geval heb ik de cactus even eruit laten liggen en terwijl ik werken was hebben ze zich dan uiteindelijk toch ingegraven waar het moet. Namelijk onder de steen, in het vochtige gedeelte.
Vanaf nu ga ik ze met rust laten, want ze zien er nog niet heel erg sterk uit. Toch niet qua kolonie grootte.
Nu, ik moet dus bij deze toch melden dat ik inderdaad blijkbaar een Pheidologeton sp heb die dus niet zo gevoelig is voor droogte en ook tegen lagere temperaturen kan.
Dit is goed nieuws! :)
robinsegers
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 28 augustus 2016
Locatie: Ninove
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Pheidologeton sp. -- nog een vocht topic :)

Bericht door robinsegers »

Dit is goed nieuws maar zoals je zelf zegt geef je een gezonde kolonie levend voedsel. Een jonge kolonie zoals deze heeft elke werkster nodig. In het begin zijn kolonies voor aas eters of zelfs later als het grote kolonies zijn ook. Ook zoals je zegt bij Coco’s husk komen ze makkelijk mijten heb dit zelf ook al meegemaakt. Ik heb toen gewoon roofmijten gekocht voor 6 euro.
Haast een spoed zijn zelden goed.
Messor barbarus
Campagnotus ligederius
Pheidole pallidula
Myrmica rubra
Paratetchina longicornis
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Pheidologeton sp. -- nog een vocht topic :)

Bericht door Dahubster »

Ze zitten waar ik ze hebben wou.... Vanaf nu kunnen ze enkel nog verder en verder graven :)
De cactus heb ik ondertussen terug gezet waar hij was, en ik denk dat ze nu goed genoeg zitten om nog te beslissen om terug naar daar te gaan.
Zoals je ziet, nemen ze het voedsel ook weer goed aan. Ik denk dat ze hiervoor gewoon "genoeg" hadden, en ik me dus zorgen maakte om niks.

Ja, deze krekel heb ik ook de vriezer in gezet, want ik vrees inderdaad dat ik teveel werksters ga verliezen als ik ze nu al dit soort gevechten laat aangaan.

Verder gaat dus alles goed :) Wij zijn tevreden
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie