Ovovivipariteit

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Ovovivipariteit

Bericht door Phantom »

Ik doodde deze dambordvlieg om te voeren aan de mieren (C.pennsylvanicus, L.niger en Myrmecocystus sp.) en zag tot mijn verrassing dat er allemaal larven uit de vlieg kwamen toen ik per ongeluk het abdomen indrukte. Meerdere larven volgden.

Hier een filmpje:


En een foto:
1107171330329556000.jpg
Eerst dacht ik dat het wellicht parasieten van de vlieg zouden zijn, maar bij meer zoeken kwam ik erachter dat deze vliegensoort eieren in het eigen lichaam "uitbroedt". Deze eigenschap heet ovovivipariteit. De larven werden overigens erg goed geaccepteerd door de mieren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Ovovivipariteit

Bericht door ProXi »

Iewl! :P

Maar komen er dus kleine vliegjes uit deze vlieg?
Of verlaten de larven het lichaam en komen er vervolgens vliegen uit een cocoon.
Gaat de moeder trouwens dood als dat gebeurd?
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Ovovivipariteit

Bericht door mn »

Eierlevendbarend... Zou de dood van de moeder iets met de geboorte van de larven hebben te maken?
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Ovovivipariteit

Bericht door Phantom »

Ik weet verder weinig van het gedrag van deze vliegen. Ik vermoed dat de larven op een voedingsbron worden geplaatst wanneer de moedervlieg er een vind. Dat de larven precies uit de vlieg komen kan met de dood te maken hebben, maar het feit dat ze er bijna uitspoten toen ik in het abdomen van de vlieg kneep, wil misschien ook wel een factor zijn. :lol:
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Ovovivipariteit

Bericht door Gortello »

Dit heb ik ook al eens meegemaakt, vond het wel grappig. Alleen toen hield ik nog geen mieren dus had er niet zoveel aan.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Ovovivipariteit

Bericht door Mika »

Het heeft te maken met concurrentie tussen larven bij het aaseten. De larven die levendbarend worden gedropt, hebben een voordeel ten opzichte van eitjes die afgezet worden. Er bestaan trouwens nog parasitaire vliegenlarven, die nog later afgezet worden, en zich dan voornamelijk met andere vliegenlarven voeden.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie