Vanaf wanneer fruitvliegjes?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
LillMissy
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 juli 2018
Locatie: Vlaams Brabant - Belgie
Gender:
Leeftijd: 32

Vanaf wanneer fruitvliegjes?

Bericht door LillMissy »

Dag allemaal,

Ik zit met een vraag omdat ik net tegenstrijdige info gekregen heb.
Vorig jaar heb ik een Gyne Lasius niger gevangen.
Ze heeft al een tijdje twee werksters en ze zit met broed.
Haar broed echter lijkt de voorbije 2 maand niet echt te groeien.
Ik heb een paar eitjes en enkele larven, maar zo lijkt het te blijven, ik heb in de voorbije maanden geen nieuwe werksters gezien.
Nu liet ants kingdom mij weten dat je vanaf er werksters zijn (ook al zijn het er maar 2) dat ik ze elke week een fruitvliegje en suikerwater moet aanbieden. Op andere plaatsen heb ik gelezen dat ik ze gewoon in hun proefbuisje met rust moet laten tot er een 10 tal werksters zijn en dat ze pas dan "groot" genoeg zijn om fruitvliegjes te verwerken.

Bij deze dus mijn vraag:
Moet ik mijn Gyne en 2 werksters al suikerwater en fruitvliegjes aanbieden of wachten tot ze met net iets meer zijn?
1 x Formica fusca (Blog: viewtopic.php?f=71&t=13595)
2,5 x Messor barbarus
1 x Lasius niger
1 x Camponotus vagus
hollyghost
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 01 maart 2009
Locatie: Brussel
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Vanaf wanneer fruitvliegjes?

Bericht door hollyghost »

Vanaf dat er werksters zijn moet je in principe best voedsel aanbieden. Echter, de perfecte indicator is je kolonie. Bied sowieso wekelijks iets aan en zie wat de kolonie aanneemt. Het kan sowieso geen kwaad ;-)
Lasius niger
Lasius flavus
Temnothorax nylanderi
Messor barbarus
Formica fusca
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Vanaf wanneer fruitvliegjes?

Bericht door Floris »

Zijn ze in winterslaap geweest?
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
LillMissy
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 juli 2018
Locatie: Vlaams Brabant - Belgie
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Vanaf wanneer fruitvliegjes?

Bericht door LillMissy »

Ja ze is in winterslaap gegaan.
Vorig jaar had ik alleen de Gyne, ze heeft toen niets gelegd.
Dan heb ik haar met rust gelaten en in winterslaap gezet na de zomer, wel niet ik een frigo maar in een koele kamer.
De twee werksters en het broed dat ze nu heeft is van dit jaar.
Ik heb nu een drupje honing en een vliegje aangeboden maar daar doen ze niets mee.
Haar broed lijkt niet echt te groeien.
1 x Formica fusca (Blog: viewtopic.php?f=71&t=13595)
2,5 x Messor barbarus
1 x Lasius niger
1 x Camponotus vagus
Jessedevriess
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 februari 2018
Locatie: Lemmer
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Vanaf wanneer fruitvliegjes?

Bericht door Jessedevriess »

Ik kreeg de zelfde info in de zelfde situatie. Ze wilden niks aannemen en uiteindelijk ging er één van de twee werksters dood en uiteindelijk ook de koningin en de andere werkster. Dit was na 3 maanden ongeveer. Nu met een nieuwe kolonie met 10 werksters een fruitvliegje aangeboden en ze pakten hem meteen.
LillMissy
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 juli 2018
Locatie: Vlaams Brabant - Belgie
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Vanaf wanneer fruitvliegjes?

Bericht door LillMissy »

Ik heb hun reageerbuisje in een buitenwereldje gelegd nu. Zo moet ik hun niet altijd storen om eten aan te bieden in het proefbuisje.
Hun laatste vliegje in de proefbuis hebben ze wel aangenomen, nu in de buitenwereld hebben ze nog niets aangenomen (ze zitten daar nu 3 dagen). Wel hebben ze grindsteentjes in hun buisje gelegd. De twee werksters zijn al enkele dagen druk in de weer om grind in hun buisje te krijgen.
Ik heb rond hun buisje rode folie gedaan, ik heb ook een doosje geprint waardoor het proefbuisje niet kan bewegen en helemaal donker zit.
De fruitvliegjes verdwijnen wel niet, ik heb ook een halvr kleine krekel geprobeerd, ook die blijft liggen.

Hierzo is hun huidige setup:
IMG_20190507_112907_4.jpg
IMG_20190507_112922_3.jpg
Ze kunnen niet graven en verdwijnen, de plantjed zijn vals en onder het grind/zand zit plaaster. Het meeste grind zit oop vast op de plaaster, maar hier en daar is een beetje los grind, wat ze dus nu in hun buisje aan het verzamelen zijn.

Ze leggen het bij de Gyne en de broed tegen het watje.
(Ik heb gisteren heel efjes gekeken... Ik weet het, te ongeduldig, maar ik wou toch een sneak peak van hoe ze het deden in hun nieuwe setup.)

Hopelijk nemen ze snel wat aan en begint de broed te groeien en de gyne iets meer te leggen.

Tips en opmerkingen zijn verder altijd welkom!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1 x Formica fusca (Blog: viewtopic.php?f=71&t=13595)
2,5 x Messor barbarus
1 x Lasius niger
1 x Camponotus vagus
Gebruikersavatar
haltcom
Berichten: 23
Lid geworden op: 26 april 2016
Locatie: Rotterdam
Gender:
Contacteer:

Re: Vanaf wanneer fruitvliegjes?

Bericht door haltcom »

Twee jaar geleden een lasius niger koningin gevangen.
ruim een jaar in het reageerbuisje gehouden, donker geen rode folie.
nadat er een paar werksters waren een fruitvliegje in het buisje gelegd samen met een stukje watjes met suikerwater.
Dit na twee weken herhalen en met rust laten. geduld hebben. komt het wel goed.
De buitenwereld zullen ze de komende weken niet bezoeken.
Ik plaats regelmatig filmpjes op mijn youtube kanaal lvefoto.
hollyghost
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 01 maart 2009
Locatie: Brussel
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Vanaf wanneer fruitvliegjes?

Bericht door hollyghost »

Het is inderdaad zo dat je best geduld hebt. Geef ze suikerwater en af en toe insecten. Kleine kolonies hebben echt niet veel eiwit nodig, 1 fruitvliegje per week kan al genoeg zijn afhankelijk van hoe goed de gyne het doet (soms heb je nu eenmaal zwakkere gynes die trager groeien).
Ivm wat Jesse zegt, als je kolonie water en suiker krijgt gaan ze niet dood, eiwit is voor groei van het broed. Dus het feit dat ze insecten niet aannemen kan niets te maken hebben met sterven van werksters. Vergeet trouwens ook niet wild gevangen insecten een uurtje in de diepvries te steken tegen parasieten.

Zeer kleine kolonies komen ook niet vaak buiten, dus zoals haltcom zegt, ze zullen niet veel in de buitenwereld rondlopen. Dit wil niet zeggen dat je ze voedsel moet gaan aanbieden in het nest. Als ze iets nodig hebben komen ze wel naar buiten. Niet vergeten dat de gyne uit haar oorspronkelijke kolonie is vertrokken met reserves om te starten, maak je in het begin dus niet te veel zorgen over aanvaarden van eiwitbronnen.

Ik heb zelf momenteel ook 5 gynes van vorige zomer, 3 hiervan zijn al boven de 20 werksters met binennkort een nieuwe generatie terwijl er 1tje aan een 10-tal werksters zit en de andere nog maar aan 3. Die laatste had voor de winterslaap geen werksters. Hoeft dus niet problematisch te zijn, ze is gewoon wat zwakker en heeft een moeilijkere start.
Lasius niger
Lasius flavus
Temnothorax nylanderi
Messor barbarus
Formica fusca
Plaats reactie