2x Lasius umbratus (ricardovdh).

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ricardovdh
Lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 29 april 2011
Locatie: utrecht, vleuten
Gender:
Leeftijd: 28

2x Lasius umbratus (ricardovdh).

Bericht door ricardovdh »

Hallo iedereen :D .

Zoals sommigen misschien al weten waren er gisteren bruidsvluchten van lasius umbratus :P .
Ik heb hier 5 gyne's van mee naar huis genomen en in de ijskast gestopt. Ook had ik ondertussen al 5 bakjes met talkpoeder ingesmeerd zodat ik wanneer ik wat lasius niger werksters had niet hoefde te wachten tot het poeder droog was maar ze er gelijk in kon doen.
Vanochtend heb ik wat lasius niger werksters verzameld en mee naar huis genomen en over de bakjes verdeeld. In ieder bakje zitten nu 5 tot 10 werksters, hier heb ik de gyne's voorzichtig bij gedaan zodat zij kunnen doen waar ze voor gemaakt zijn.
Bij 2 bakjes maakte de gyne een werkster dood en hield die tussen haar kaken en liep hier mee rond door het bakje.
Ik heb hier dan wel 5 gyne's maar ik hou maar een blog over 2 gyne's omdat dat de enigste 2 waren zonder vleugels en die ga ik hier voor jullie bijhouden ;) .
Hier alvast 2 foto's ze zijn wat wazig maar je ziet tenminste wel wat 8-) .
15072013079.jpg
15072013078.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
3x lasius flavus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.

De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Wie geen vlieg kwaad doet is gewoon te traag.
Gebruikersavatar
ricardovdh
Lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 29 april 2011
Locatie: utrecht, vleuten
Gender:
Leeftijd: 28

Re: 2x Lasius umbratus (ricardovdh).

Bericht door ricardovdh »

3x lasius flavus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.

De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Wie geen vlieg kwaad doet is gewoon te traag.
Gebruikersavatar
ricardovdh
Lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 29 april 2011
Locatie: utrecht, vleuten
Gender:
Leeftijd: 28

Re: 2x Lasius umbratus (ricardovdh).

Bericht door ricardovdh »

Helaas zijn er al 3 van de 5 gyne's gestorven :cry: .
Maar gelukkig zijn het niet de gyne's zonder vleugels waar ik mijn blog over hou.
Maar even over de gyne's, ik had ze een stuk of 20 poppen gegeven en deze werden snel geaccepteerd :P .
Zaterdag had ik na een ritje door het bos een stuk of 100 poppen gevonden en deze heb ik aan beide gyne's verdeelt.
Nu zitten ze allebei rond de 80 werksters en een van de gyne's heeft echt al heel wat eitjes gelegd en heeft een hele dikke gaster.
Ik weet niet hoe het op dit moment met de mieren gaat want ik ben sinds gister laat in Eindhoven :D .
en ik laat mijn vader er voor zorgen dus ik hoop dat ze het maandag nog steeds goed doen :roll: .
Ik ga dinsdag foto's maken en dan ik laat het jullie weten of alles goed met hun gaat ;) .
3x lasius flavus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.

De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Wie geen vlieg kwaad doet is gewoon te traag.
Gebruikersavatar
ricardovdh
Lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 29 april 2011
Locatie: utrecht, vleuten
Gender:
Leeftijd: 28

Re: 2x Lasius umbratus (ricardovdh).

Bericht door ricardovdh »

Helaas is 1 van de 2 gyne's overleden. Ik weet echt niet wat er verkeert gegaan is, allebei de gyne's gingen net lekker want ze hadden allebei al eitjes.
De laatste gyne die nog leeft lijkt net wel een oliebol :P en heeft al aardig wat eitjes.
Vanavond komen de foto's.
3x lasius flavus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.

De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Wie geen vlieg kwaad doet is gewoon te traag.
Gebruikersavatar
ricardovdh
Lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 29 april 2011
Locatie: utrecht, vleuten
Gender:
Leeftijd: 28

Re: 2x Lasius umbratus (ricardovdh).

Bericht door ricardovdh »

Hallo allemaal.

Allereerst mijn verontschuldigingen voor mijn niet nagekomen belofte :oops: .
maar hier is mijn update met foto's :P .
Alles hier gaat z'n gangetje de gyne blijft eitjes leggen en ik heb vandaag mijn eerste lasius umbratus werkster gespot :P en ik verwacht er binnen zeer korte tijd meer.
Deze kolonie gaat sneller met de groei dan alle eerdere kolonies die ik had.
Ze begonnen ineens met alle voedsel aannemen nadat ik ze in een klein ytong nest had geplaatst.
30082013245.jpg
30082013246.jpg
30082013247.jpg
30082013248.jpg
30082013250.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
3x lasius flavus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.

De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Wie geen vlieg kwaad doet is gewoon te traag.
Gebruikersavatar
ricardovdh
Lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 29 april 2011
Locatie: utrecht, vleuten
Gender:
Leeftijd: 28

Re: 2x Lasius umbratus (ricardovdh).

Bericht door ricardovdh »

Deze kolonie slaagde erin om het eerste jaar al te eindigen met meer dan 30 lasius umbratus werksters :) .
Nog nooit heb ik er zoveel in 1 jaar gehad, meestal komen de eerste werksters pas na de winterslaap met de eerste lasius umbratus werksters.
De gyne gaat nog steeds goed en ze heeft nu al rond de 60 lasius umbratus werksters, ook liggen er alweer stapels larve 2 in het nest :D .
Het broed groeit nu alleen enorm traag het duurde een maand on van larve 1 tot larve 2 te groeien :? .
Voor vragen en/of opmerkingen graag hier http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=7063
3x lasius flavus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.

De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Wie geen vlieg kwaad doet is gewoon te traag.
Plaats reactie