Verticaal 4*4 Formatica

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
kendecleer
Lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 31 mei 2013
Locatie: Blankenberge / Adegem, België
Gender:
Leeftijd: 24

Verticaal 4*4 Formatica

Bericht door kendecleer »

Hey,

Gedaan met de examens en niets te doen hebben als je thuis zit en het is nog mooi weer... Wat doet een mierenliefhebber dan ? inderdaad, hij maakt een nieuw formatica! ;)

Ik zat al een tijdje met het idee om een verticaal ytong formatica te maken en dat langs alle 4 de kanten 'nestbaar' te maken en de bovenkant als buitenwereld te gebruiken. ;)
Dus, zo gezegt, zo gedaan. ;)

Ik begon met een stuk ytong van 20 cm hoogte en 10 cm breedte dat ik nog gesneden liggen had (zie foto 1) op te meten en de maten op een plaat plexiglas af te tekenen (foto 2)
ytong.jpg
plex1.jpg
Daarna sneed ik alle stukken uit met behulp van een plexiglassnijder. Daarna nummerde ik de stukken met de overeenkomende vlakken op de ytong blok. (zie foto 3)
plex2.jpg
Toen dat gedaan was begon ik met het uitkappen van de ytong zelf. Ik doe altijd alles met de hand en zonder elektrisch gereedschap, met een hamer, een beitel en een schroevendraaier kan je veel gedetailleerder werken vind ik persoonlijk. (zie foto 4) Plus, het is mooi weer en dan is het altijd leuk om op het gemak buiten wat te 'werken'. ;) Ik boorde ook nog een gat in het midden dat ik later ga opvullen met watten voor de vochtigheid van het nest.
ytong2.jpg
Na de ytong uitgekapt te hebben, plaatste ik de platen tegen de ytong en zette ze vast met een montage kit voor poreuze oppervlakken. Het plexiglas komt 10 cm boven het ytong zelf uit, waardoor je een buitenwereld krijgt. daarna kitte ik de zijnaden van het plexiglas toe.

Tot daar ben ik nu ongeveer, allebei de kitten moet nog drogen en staan nu te drogen. Nu morgen nog allen wat afwerking en het nest is klaar.
Een foto van wat ik tot nu toe heb (foto 5) :
nest1.jpg
Ik zal hem waarschijnlijk morgen afwerken, ik post morgen een foto als hij afgewerkt is en met wat meer uitleg van wat de bedoeling er van word etc.

Gr. Ken
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gr. ken
Camponotus barbaricus ~ Messor barbarus ~ Lasius niger
Ik heb dislectie... dieslectie... uhmm... slecht kunnen schrijven, dus mijn excuses voor de mogelijke typefouten. :)
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Verticaal 4*4 Formatica

Bericht door Tristan »

Hey Ken,
het ziet er best goed uit maar let op met een kitrand. In het topic over mierenuitbraakpreventie staat:
'Talk ter hoogte van een silicone voeg laat gemakkelijke los. Werksters leren om dit te benutten. Je moet dus best de bovenste centimeters van de naden van een glazen bak niet vastmaken met silicone. '
en ook:
'Fluon plakt niet goed ter hoogte van een silicone voeg. Je moet dus best de bovenste centimeters van een glazen bak niet vastmaken met silicone. '

Hopelijk ben ik hier niet te laat mee. ;)
kendecleer
Lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 31 mei 2013
Locatie: Blankenberge / Adegem, België
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Verticaal 4*4 Formatica

Bericht door kendecleer »

Tristan schreef:Hey Ken,
het ziet er best goed uit maar let op met een kitrand. In het topic over mierenuitbraakpreventie staat:
'Talk ter hoogte van een silicone voeg laat gemakkelijke los. Werksters leren om dit te benutten. Je moet dus best de bovenste centimeters van de naden van een glazen bak niet vastmaken met silicone. '
en ook:
'Fluon plakt niet goed ter hoogte van een silicone voeg. Je moet dus best de bovenste centimeters van een glazen bak niet vastmaken met silicone. '

Hopelijk ben ik hier niet te laat mee. ;)
Hey Tristan,

Ik weet het ;) Ik heb alleen gekit aan de buitenkant, de binnenkant heb ik afgeplakt zodat er zeker geen kit in kwam. ;)

Gr. ken
Gr. ken
Camponotus barbaricus ~ Messor barbarus ~ Lasius niger
Ik heb dislectie... dieslectie... uhmm... slecht kunnen schrijven, dus mijn excuses voor de mogelijke typefouten. :)
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Verticaal 4*4 Formatica

Bericht door Tristan »

Ok goed bezig!
Plaats reactie