Lasius Niger (demier)

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
demier
Lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 juni 2012
Locatie: Almere, Flevoland (NL)
Gender:
Leeftijd: 27

Lasius Niger (demier)

Bericht door demier »

Hoi iedereen,
Op 5 juli 2012 heb ik mijn eerste 3 koninginnen van lasius niger gevangen.
Na een tijdje is de eerste koningin bijna doodgegaan door mijten en heeft nu dus ook bijna geen broed meer.
De andere 2 (kolonie 2 en 3) hebben nu hun eerste werkstertjes! Kolonie 2 heeft nu 2 werkstertjes en kolonie 3 nu al 5 werkstertjes!
Ik ben van plan om nu een blog van 1 van de 2 bij te houden en om de week een update te posten + een foto als het kan.

Zou iemand me via PB kunnen vertellen hoe ik een link voor reacties kan posten hier?

Gr, Emiel :)
Lasius Niger(5 werksters)
Messor Barbarus(11 werksters, eerste zaadjes binnen :)
demier
Lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 juni 2012
Locatie: Almere, Flevoland (NL)
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Lasius Niger (demier)

Bericht door demier »

Hallo allemaal, even een update van hoe de kolonies er nu voor staan.
Kolonie 2 heeft nu al 12 werksters en kolonie 3 nu 6, en allebei de kolonies hebben wat broed. Het gaat dus goed.:)
Hier heb ik 2 foto's voor jullie van de kolonies en de setups.

Afbeelding

Afbeelding

Reacties en opmerkingen hier: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=6436
Lasius Niger(5 werksters)
Messor Barbarus(11 werksters, eerste zaadjes binnen :)
demier
Lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 juni 2012
Locatie: Almere, Flevoland (NL)
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Lasius Niger (demier)

Bericht door demier »

Hallo mensen, even een korte update.
Beide kolonies gaan goed. Er is behoorlijk wat broed en beide hebben nu ongeveer 15 werksters. Ze komen nog niet in de buitenwereld wat wel jammer is.
Lasius Niger(5 werksters)
Messor Barbarus(11 werksters, eerste zaadjes binnen :)
demier
Lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 juni 2012
Locatie: Almere, Flevoland (NL)
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Lasius Niger (demier)

Bericht door demier »

Hallo allemaal,
De kolonies gaan goed. Kolonie 1 heeft nu 24 werksters en kolonie 2 nu 16. Beide kolonies hebben erg veel broed, ze hebben beide ongv. 10 poppen, 20 larfjes en een berg eitjes.
Ik verwacht de komende 2 a 3 weken dus zeker een verdubbeling van het aantal werksters.
Ik heb ze geen van beide in de buitenwereld zien komen, alhoewel ik wel afval zie liggen in de buitenwereld. Ik denk dat ze dus alleen s'nachts soms afval wegbrengen naar buiten.

Groeten, Emiel :)
Lasius Niger(5 werksters)
Messor Barbarus(11 werksters, eerste zaadjes binnen :)
demier
Lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 juni 2012
Locatie: Almere, Flevoland (NL)
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Lasius Niger (demier)

Bericht door demier »

Het gaat goed met de kolonies, er zijn bij beide kolonies een paar werksters bij gekomen, en er is gehoorlijk wat broed (ong. 10 poppen die binnenkort toch wel uit moeten komen)
En nog meer goed nieuw!!!! In kolonie 1 (ong 25 werksters) zijn de eerste 2 werksters in de buitenwereld geweest! Dit is de eerste keer dat ik ze buiten zie
en het zijn er gelijk al 2. Ze zaten bij de honing.

Groeten, Emiel
Lasius Niger(5 werksters)
Messor Barbarus(11 werksters, eerste zaadjes binnen :)
demier
Lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 juni 2012
Locatie: Almere, Flevoland (NL)
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Lasius Niger (demier)

Bericht door demier »

Het gaat nog steeds goed met de kolonies, alleen ziet het er slecht uit met het water van kolonie 2. Het water is helemaal rood en begint erg snel op te raken.
Heeft iemand een idee hoe dit kan? Ik denk gewoon een soort bacterie. Ik wil ze daarom binnen kort verhuizen naar een vers reageer buisje,
alleen zal dat lastig gaan omdat het een hele jonge kolonie is.
Lasius Niger(5 werksters)
Messor Barbarus(11 werksters, eerste zaadjes binnen :)
demier
Lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 juni 2012
Locatie: Almere, Flevoland (NL)
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Lasius niger (demier)

Bericht door demier »

De kolonies zitten beide op ong. 35 werksters. Vanmiddag heb ik ze in winterslaap gedaan, en ik ga ze mid- februari weer wakker maken.
Tot volgend jaar! :)

Groeten, Emiel
Lasius Niger(5 werksters)
Messor Barbarus(11 werksters, eerste zaadjes binnen :)
demier
Lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 juni 2012
Locatie: Almere, Flevoland (NL)
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Lasius niger (demier)

Bericht door demier »

Hallo allemaal! Op 16 februari heb ik de mieren uit winterslaap gehaald. Ze hebben precies 3 maanden in winterslaap gezeten.
Het leek er even op alsof er 1 koningin dood was, maar gelukkig werd ze na een paar uur wakker :)
1 kolonie (kolonie 3, de kolonie met het rode water) heeft nu heel weinig water dus ik moet binnenkort met een verhuisplan komen.
Voor de rest leven alle mieren nog en ze zijn druk bezig met het broed van vorig jaar.

Groeten, Emiel
Lasius Niger(5 werksters)
Messor Barbarus(11 werksters, eerste zaadjes binnen :)
demier
Lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 juni 2012
Locatie: Almere, Flevoland (NL)
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Lasius niger (demier)

Bericht door demier »

Het gaat erg goed met beide kolonies! De kolonies hebben al een stuk of 5 poppen, een hoop larfjes en eitjes.

Kolonie 2: ik heb het verbindingsbuisje iets korter gemaakt en zijn ze ook al in de buitenwereld geweest.
Hier heb ik nog niet een nieuw buisje geplaatst want er is nog genoeg water.

Kolonie 3: ( de gene waarvan het water bijna op is) is sinds gisteren veel in de buitenwereld geweest(bijna elke keer dat ik kijk zit er wel een werkster in de buitenwereld)
Ik heb ook hier de verbindingsbuisjes iets korter gemaakt en een nieuw buisje met water aan de buitenwereld gesloten voor als het water van het buisje waar ze nu in zitten op is.

(Ik noem het kolonie 2 en 3 want de eerste koningin was al vroeg dood gegaan)
Lasius Niger(5 werksters)
Messor Barbarus(11 werksters, eerste zaadjes binnen :)
demier
Lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 juni 2012
Locatie: Almere, Flevoland (NL)
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Lasius niger (demier)

Bericht door demier »

Het gaat nog steeds goed met de kolonies.

Kolonie 2: Ik schat al ongeveer 100 mieren en er is veel broed. Ik heb ook een nieuw buisje aangesloten op de buitenwereld dus als ze willen verhuizen kunnen ze verhuizen.

Kolonie 3: Hier gaat het iets minder snel mee. Ik schat ongeveer 60 mieren en nog wel wat broed. Ook hier heb ik een nieuw buisje aangesloten.

Bij beide kolonies is het water bijna op dus ik denk dat ze binnenkort gaan verhuizen :)
Binnenkort zal ik een foto plaatsen.
Ik heb nog een klein vraagje: Ik heb nog een lasius flavus koningin ( ik denk dat het l. flavus is) waarbij er nog niks is uitgekomen.
Als sinds ik de koningin heb gevangen heeft ze eitjes maar er gebeurt niks mee. Ik denk dat de eitjes gewoon niet bevrucht zijn. Ik geef haar wel af en toe een vliegje en een beetje honing wat ze wel lekker vind.
Zal ik de koningin zo laten of zal ik haar vrij laten? Als ik haar vrijlaat gaat ze dood denk ik maar nu gebeurt er ook niks...

Groetjes Emiel
Lasius Niger(5 werksters)
Messor Barbarus(11 werksters, eerste zaadjes binnen :)
demier
Lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 juni 2012
Locatie: Almere, Flevoland (NL)
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Lasius niger (demier)

Bericht door demier »

Vandaag is het precies een jaar geleden dat ik de koninginnen heb gevangen. Het gaat helaas niet zo goed want beide kolonies nemen geen vliegjes meer aan en het lijkt wel alsof bij 1 kolonie alle mieren dood zijn (ze liggen allemaal dicht op elkaar alsof ze in winterslaap zijn en er bewegen maar een paar mieren). Ook gaan er afentoe mieren dood maar dat kan ook de eerste generatie zijn die dood gaan van ouderdom.
Lasius Niger(5 werksters)
Messor Barbarus(11 werksters, eerste zaadjes binnen :)
demier
Lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 juni 2012
Locatie: Almere, Flevoland (NL)
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Lasius niger (demier)

Bericht door demier »

Toen ik vanmiddag in het buisje keek bij de kolonie waar het leek alsof ze allemaal dood waren zag ik dat ze inderdaad bijna allemaal waren. Ik het ze uit het buisje gehaald en op een wit blaadje gelegd
om te kijken of er nog levende waren. Gelukkig leeft de koningin nog en nog ongeveer 5 mieren. Het leek echt alsof ze gewoon ziek waren. Als je ze aanraakt bewegen ze een klein beetje en daarna liggen ze weer stil. Echt heel vreemd.
Ik heb dus nu de koningin en nog een paar mieren verhuisd naar een schoon buisje en ik hoop dat het nog goed komt. Er is ook geen broed meer.

Groetjes, Emiel
Lasius Niger(5 werksters)
Messor Barbarus(11 werksters, eerste zaadjes binnen :)
demier
Lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 juni 2012
Locatie: Almere, Flevoland (NL)
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Lasius niger (demier)

Bericht door demier »

Er leeft alleen nog maar 1 mier en de koningin. Vandaag heb ik al wel nieuwe eitjes gezien :)
Dat betekend dus weer helemaal opnieuw beginnen voor de koningin..
Lasius Niger(5 werksters)
Messor Barbarus(11 werksters, eerste zaadjes binnen :)
demier
Lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 juni 2012
Locatie: Almere, Flevoland (NL)
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Lasius niger (demier)

Bericht door demier »

Helaas zijn beide kolonies overleden en heb ik geen kolonie meer over :( Was toch mooi om de kolonies te zien groeien.
Bedankt voor het bekijken van mijn blog.

Groeten, Emiel.
Lasius Niger(5 werksters)
Messor Barbarus(11 werksters, eerste zaadjes binnen :)
Plaats reactie