Lasius Niger 2 (Barbet)

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
barbet
Lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 november 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Lasius Niger 2 (Barbet)

Bericht door barbet »

Hi, ik heb een kolonie gekregen van de Lasius Niger van Floris. Een paar dagen geleden heb ik hun buisje geopend en in de buitenwereld gezet. Eerst dacht ik dat nog veel mieren in winterslaap waren oid, maar helaas bleek dat heel veel dood was +/- 50%. Momenteel is de kolonie verhuisd naar een klein ytong nestje. Alleen de koningin zit nog in het reageerbuisje met een paar werksters.

Daar zie ik eigenaardig gedrag. Werksters zitten rond de koningin, maar nu zijn er andere werksters die deze werksters beetpakken en wegslepen waarna de slachtoffers hard wegrennen (en later komen ze terug). Verder hebben ze van mijn bak een begraafplaats gemaakt, maar het meest heb ik kunnen opruimen. Toch verschijnen er meer lijkjes in de bak en ben ik bang dat er een intern gevecht is, maar dat weet ik niet zeker. Er liggen namelijk ook 'bijna' dode mieren in m'n bak die aan 't sterven zijn.

Zouden mensen hier op kunnen reageren?
Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs. Spr. 6:6
Aphaenogaster schurri - Q&A
Lasius Niger
Messor Barbarus - Q&A
barbet
Lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 november 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Lasius niger 2 (Barbet)

Bericht door barbet »

Feit is dat deze kolonie niet meer aan mij toebehoord, maar is overgedragen als verjaardagscadeau. De huidige eigenaar was blij verrast, zijn familie wat minder...

De kolonie is aan de beterende hand. Na een kleine dijkdoorbraak hebben enkele mieren het zeemansgraf gevonden en werd er gevreesd voor het leven van H.M de koningin. Toch is alles goed gekomen. De bak is inmiddels opgeruimd en floreert goed. Hieronder even een klein filmpje van de opstelling en een paar shots van de koningin, werksters en broed.

Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs. Spr. 6:6
Aphaenogaster schurri - Q&A
Lasius Niger
Messor Barbarus - Q&A
Plaats reactie