Lasius Niger (DonDiablo)

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

Lasius Niger (DonDiablo)

Bericht door dondiablo »

Hallo, ik zal hier mijn blog over mijn 2 lasius niger kolonie's opzetten. Niet omdat het me een origineel idee leek maar vooral omdat ik hier en daar soms vast loop en dit misschien een makkelijkere manier is om de situatie te laten zien en advies te krijgen.
Ik heb lasius niger gekozen omdat het de ultimate beginners miersoort is, ik wil erg graag een messor barbarus kolonie gaan houden maar dan wil ik eerst wat ervaring met deze L.niger op doen.

Ik begin het tweede jaar dat ik ze heb, aangezien het eerste jaar bijna niks is gebeurt.

#1:Ik heb 1 koningin die ik van antstore heb gekocht. Die liep totaal niet goed en heb haar geboost met wat cocons, nu loopt het wel goed maar ze is niet dik van de eitjes.

#2:Koningin 2 daarintegen heb ik erg laat na de bruidsvlucht nog gevonden ergens op straat.. ze maakte meteen de volgende dag al eitjes.

Ze zijn nu net uit hun winterslaap maar willen niet verhuizen dus hier loop ik al vast ^^ Ik zal even enkele foto's er op zetten.

Hier de vragen/tips/opmerkingen/hulp a.u.b.
Laatst gewijzigd door dondiablo op 16 mar 2010, 16:27, 4 keer totaal gewijzigd.
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Lasius niger (DonDiablo)

Bericht door dondiablo »

Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Lasius niger (DonDiablo)

Bericht door dondiablo »

Zo, vlak na het bericht te hebben gepost was ze verhuisd. Maar toen ik ging eten en het licht van me kamer uit deed was ze weer terug verhuisd, nu (5 dagen later) heb ik ze even bij mij raamkozijn gezet waar wat meer licht is, ik ging even spinnetjes(ten grote van fruitvliegjes vangen) en in 2 minuten was het buisje leeg ^^.

Konigin 2: heeft 2 werksters maar is nog niet van plan te verhuizen ze is erg fysogastrisch.

En ze hebben beide heel wat eitjes. Al gaat gyne 2 een stuk beter.


/Edit: Het spinnetje(waarvan de badkamer vol zit) werd meteen meegesleept. Ze hebben alleen al hun vuil in dat nieuwe reageerbuisje gestort dat is gaan schimmelen tegen de wand van het buisje, alleen omdat er folie om heen zat zag ik dat nog niet. Nu ze er in wonen hoop ik dat ze het shoon maken, anders wordt het water weer geel als het watje gaat schimmelen.
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Lasius Niger (DonDiablo)

Bericht door dondiablo »

Tijdje geleden maar beide kolonies doen het goed.

Wat me verbaast is dat de gyne die ik een jaar terug heb gevonden het stukken beter doet dan de gyne die ik 2 jaar geleden heb besteld.

Ik heb alleen één probleem. Ik heb momenteel een buizenformicarium omdat ik nog geen glas heb voor m'n ytong, maar nu heb ik een nieuw reageerbuisje toegevoegd voor het water en het broed. Maar ze hebben al het broed nu naar dat nieuwe reageerbuisje gebracht inclusief koningin. Waardoor m'n koningin vast zit en het broed overvol op elkaar zit.

Sorry voor de slechte kwaliteit ik heb hem gemaakt met een 8.0 megapixel mobiel :P
Kijk maar:

Afbeelding

Denken jullie dat dit geen kwaad kan of ? Ik kan me niet voorstellen dat als een cocon uitkomt die onderop ligt de mier er normaal uit kan komen.
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Lasius niger (DonDiablo)

Bericht door dondiablo »

Tijdje geleden sinds ik heb geupdate, alle gebooste poppen zijn uitgekomen (natuurlijk), maar nu liggen er al weer nieuwe stapels, ze verblijven momenteel in een ytong en ik voer ze een krekel maatje 6 per dag.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Plaats reactie