Lasius Niger (mpower000)

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Lasius Niger (mpower000)

Bericht door mpower000 »

Hey,

Ik had anderhalf jaar geleden zo'n gel antfarm gekregen met enkele Aziatische mieren in, maar deze zijn nu allemaal (behalve 1) gestorven door gebrek aan een koningin (en ik heb hier ondertussen gelezen dat zo'n gelbak echt slecht is voor de mieren).
Nu wil ik een echte kolonie hebben, waar je het hele proces van ei tot mier, het voederen, en alles wat er bij komt zelf kan bewonderen.

Mijn eerste koningin en werksters Lasius Niger worden morgen verstuurd (met dank aan McK).
Voorlopig zal ik ze in een klein proefbuizen formicarium houden tot de kolonie groot genoeg is voor een groter formicarium.
Ik heb al eens nagedacht over een groter formicarium en dat zou er dan zoiets uitzien:
Formicarium 1.jpg
Links is dan het buitengedeelte, verbonden door een slangetje aan het nest.
Het nest zal gemaakt worden in Y-tong, met een plexiglasplaat bovenop. Voor de bevochtiging denk ik aan een uitsparing (rechts), die ik makkelijk kan blijven bijvullen (ik heb het idee ergens op dit forum gehaald ;)

Van zodra ik de eerste mieren heb en ze in het buisjes formicarium zitten (hopelijk overmorgen (woensdag)), begin ik aan het grote formicarium.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Lasius niger (mpower000)

Bericht door mpower000 »

De eerste mieren zijn vandaag toegekomen ^^
Er is 1 koningin en 5 werksters.
Ik hou ze voorlopig in het buisje tot de koloniegroei goed op gang komt.

Ik heb ze vandaag een druppeltje honingoplossing en een dood spinnetje gegeven. Er was direct interesse in de spin en ik kon de werksters de koningin zien voeden. Een paar uur later kon ik ook activiteit bij de honingoplossing zien, maar 1 werkster leek er bijna in te verdrinken; in het vervolg doe ik het vocht in een pillenfilmpje.

Hopelijk groeit de kolonie snel 8-)
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Lasius Niger (mpower000)

Bericht door mpower000 »

Ik heb sinds zeer kort een tweede Lasius Niger kolonie (gekregen van XToF - waarvoor veel dank ;) ).
Deze is al een heel stuk groter dan mijn eerste Niger kolonie. Ik heb zonet een buizennest voor deze kolonie gemaakt, waarin ik ze stop van zodra de talk aan de buitenwereld droog is.
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Lasius niger (mpower000)

Bericht door mpower000 »

Deze zijn al een tijdje overleden (hadden de winterslaap niet overleefd).
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Plaats reactie