Lasius niger (Marco)

Alle Lasius kolonies van de leden
Gesloten
Marco
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 15 juli 2009
Gender:
Leeftijd: 30

Lasius niger (Marco)

Bericht door Marco »

Hier dan mijn blog over mijn eerste kolonie, namelijk Lasius niger.

Ik heb op 1 augustus, de laatste keer dat ik een bruidsvlucht waargenomen heb dit jaar, een Lasius niger gyne gevangen en in een buisje gedaan. Een aantal dagen later lag er een eierpakketje in het buisje en ik was super blij. :D Ik heb de gyne toen even met rust gelaten. Na een tijdje ben ik eens gaan kijken en ik zag daar 1 pop liggen met een aantal larfjes. Een week later zag ik dat alle larfjes poppen waren geworden en dat er 2 veel donkerder waren dan de rest. De donkere kwamen 2 dagen later uit. De volgende dag heb ik een beetje suiker in een druppel water opgelost en in het reageerbuisje gedaan. De gyne en de 2 miertjes gingen er van drinken tot de druppel op was. Nog een week later waren de andere poppen ook uitgekomen. Ik had toen een gyne met 7 werkstertjes. Ik ben toen een mug gaan vangen en heb die erbij gelegt. De mug werd niet aanvaard en een werkster bracht hem meteen naar buiten. Dit heb ik nog een aantal keren geprobeerd en ze nemen ze nogsteeds niet aan. Op dit moment heb ik een gyne, 7 werksters, een aantal larfjes en een aantal eieren. Ik laat deze kolonie de eerste winter niet in winterslaap gaan zodat de kolonie dan kan groeien

Foto's volgen nog.

Vragen en opmerkingen Hier.
Marco
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 15 juli 2009
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Lasius niger (Marco)

Bericht door Marco »

Vandaag heb ik eventjes naar mijn miertjes gekeken en ik zag dat er 1 druk in de buitenwereld aan het lopen was. Ik heb de deksel van de bak eraf gehaald en binnen een paar minuten was ze over de rand. Toen ben ik eens op internet gaan zoeken en toen zag ik dat vaseline misschien ook als uitbraakpreventie kan werken. Ik heb in het midden van de bak een laagje vaseline van 2 cm breed gesmeerd. Ik ga er nu dus op letten of ze er over heen kunnen. Ik hoop dat het werkt.

Nog steeds geen foto's.

Vragen en opmerkingen Hier.
Marco
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 15 juli 2009
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Lasius niger (Marco)

Bericht door Marco »

Vandaag weer gekeken bij de miertjes en het nestje naast me neer gezet met de deksel van de buitenwereld af. Eerst geen activiteit in de buitenwereld maar na een half uurtje zag ik in mijn ooghoeken iets bewegen en jawel. Er waren twee werksters in de buitenwereld rond aan het lopen en 1 daarvan was over de vaseline gelopen en op de rand gaan zitten. Vaseline is dus GEEN goed middel om mieren in hun nestje te houden. Ik heb de mier op een saté prikker laten lopen, in de buitenwereld gezet en de deksel er weer op gedaan. Nu loopt ze ook op de onderkant van de deksel, wat ik haar nog niet heb zien doen. De larvenhoop word ook steeds groter en de koningin heeft weer eitjes gelegd. Over een paar weken weer nieuwe werksters erbij.

Vragen en opmerkingen Hier.
Marco
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 15 juli 2009
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Lasius niger (Marco)

Bericht door Marco »

Een tijdje terug trof ik de gyne dood aan in het buisje. :cry: deze blog kan dus gesloten worden.
Gesloten