Na de dood.

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
JimmyVe
Lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 15 juli 2007
Locatie: Geel
Gender:
Leeftijd: 44

Na de dood.

Bericht door JimmyVe »

Wat doen jullie met een kolonie als de koningin gestorven is ?
Shadowsong
Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 01 november 2007
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Na de dood.

Bericht door Shadowsong »

Mmmm, nog niet voorgehad.

Als een startende gyne dood gaat voeder ik deze aan men Lasius niger :oops: ,
maar dit zijn er nog maar enkelen geweest en altijd nog met vleugels.

Een kolonie zonder gyne .. gewoon hun leven laten uitzitten?
Loslaten in de tuin als het een soort van hier is?
Verdrinken en aan een kolonie voederen? :o De laatste optie vindt ik echter maar .... :twisted: evil
JimmyVe
Lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 15 juli 2007
Locatie: Geel
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Na de dood.

Bericht door JimmyVe »

Ik heb het nu weer voor. Heb het begin (denk ik) dit jaar gehad bij een kolonie met +-100 werksters. En nu terug. De eerste kolonie is nu bijna gehalveerd. De tweede heeft nog een pak broed. Schat een kleine 60 cocons. Ik zie nu hoeveel tijd ik nog in die eerste kolonie steek, en vroeg mij af wat jullie zouden doen.
Jou laatste optie vind ik ook nogal grof, krijg het slecht over mijn hart om deze beestjes te doden.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Na de dood.

Bericht door Floris »

Ik had een zeer kleine kolonie, zeven werksters, waarvan de gyne dood ging. De poppen en een grijze werkster heb ik aan een andere kolonie gegeven. De grijze werkster werd aangevallen, maar na enige tijd toch geaccepteerd.
De overgebleven werksters vertoonde nauwelijks gedrag. Ze hebben zich volgezogen met suikerwater en zaten de hele dag in hun buisje te niksen. Uiteindelijk heb ik hun buisje aangeboden aan een andere kolonie, waarvan ik vermoed dat ze de werksters hebben opgegeten.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Na de dood.

Bericht door McK »

Ik heb het al drie keer voorgehad, ik heb de werksters laten doen tot ze stierven van ouderdom, lang duurt zoiets toch niet.
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Na de dood.

Bericht door Mika »

Dwergvormen overleven niet zo lang, maar ik heb nu toch al 2 jaar oude Lasius niger werksters bij mijn Lasius fuliginosus koningin.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Na de dood.

Bericht door McK »

Mika schreef:Dwergvormen overleven niet zo lang, maar ik heb nu toch al 2 jaar oude Lasius niger werksters bij mijn Lasius fuliginosus koningin.
Het is natuurlijk ook wel de vraag of werksters minder lang leven als er geen koningin meer is, meestal geeft de koningin een geur af waarmee de werksters dan kunnen vaststellen of het goed gaat met de kolonie of niet.
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Na de dood.

Bericht door Mika »

Het wegvallen van een activerende geur zou hen eerder langer kunnen laten leven. Het heeft geen evolutionair nut om nutteloze werksters te laten sterven, daarom blijven ze leven.
DUCKDUCKGO!
JimmyVe
Lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 15 juli 2007
Locatie: Geel
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Na de dood.

Bericht door JimmyVe »

Wat doe jij persoonlijk in zo'n geval Mika ? (of Xtof, jij hebt ook heel wat grotere kolonies zitten)
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Na de dood.

Bericht door Mika »

Indien er geen ziekte aanwezig was: wegboosten van het broed. Soms nog alle eitjes laten uitkomen tot poppen. Automatisch verzorg je een dergelijke kolonie minder goed, waardoor ze vatbaarder worden om te sterven...

Meestal is het trouwens de koningin die als laatste overleeft, en heb je dat probleem niet.

De laatste kolonies waar ik dat heb meegemaakt waren de groene wevers uit Australië: Ik heb er eentje aan XToF gegeven, en de andere opgeboost aan de Thaise wevers. Die werksters hebben sowieso een minder lange levensduur, en ze hebben geen paar maanden overleefd.
DUCKDUCKGO!
drosera
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 juli 2008
Leeftijd: 38

Re: Na de dood.

Bericht door drosera »

Invriezen lijkt me een zachte dood voor hen
Gebruikersavatar
Menph
Lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Spijkenisse ZH NL
Leeftijd: 39

Re: Na de dood.

Bericht door Menph »

Ook heb ik goede ervaring met uitdroging (radiator) Hoewel dit niet de meest diervriendelijke manier is zijn de dieren net als bij bevriezing nadien makkelijk uit het nest te kloppen. Met kokend water (meest diervriendelijk?) zijn de dieren nadien moeilijk uit het nest te verwijderen.
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Na de dood.

Bericht door McK »

Wat maakt het uit hoe je ze dood, mieren voelen hoogstwaarschijnlijk toch geen pijn door gebrek aan pijn receptoren en ruggegraat.

(Ja, ik schrijf ruggegraat zonder 'n', ik weiger om hier de nieuwe spelling op toe te passen omdat "ruggengraat" compleet onlogisch is aangezien een mens maar één rug heeft.)
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
DJRGEN
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 15 februari 2009
Locatie: Wellen Limburg (BE)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Na de dood.

Bericht door DJRGEN »

Iemand van m'n werk heeft ze in het buitenland opgegeten. Het schijnt dat ze dan door rook verdoofd worden, zodat ze niet meer kunnen steken of bijten. Misschien een optie, het schijnt dat ze naar citroen smaken. ;)
Ik neem liever een pizza. :lol:
0x Formica cunicularia Rip
1x Lasius niger
1x Lasius flavus
1x Myrmica rubra
1x Messor barbarus
1x Forimca fusca
1x Formica sanguinea
1x Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Na de dood.

Bericht door Floris »

McK schreef:(Ja, ik schrijf ruggegraat zonder 'n', ik weiger om hier de nieuwe spelling op toe te passen omdat "ruggengraat" compleet onlogisch is aangezien een mens maar één rug heeft.)
Ik zie de logica hierin niet. Waarom zou je een n plaatsen naar gelang het bestaan of van toepassing zijn van een meervoud?
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Na de dood.

Bericht door Floris »

DJRGEN schreef:Misschien een optie, het schijnt dat ze naar citroen smaken.
Als het een soort is die mierenzuur heeft, is dat niet heel raar. Bosmieren, bijvoorbeeld, zijn nagenoeg oneetbaar door de grote hoeveelheid mierenzuur.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Na de dood.

Bericht door McK »

Floris schreef:
McK schreef:(Ja, ik schrijf ruggegraat zonder 'n', ik weiger om hier de nieuwe spelling op toe te passen omdat "ruggengraat" compleet onlogisch is aangezien een mens maar één rug heeft.)
Ik zie de logica hierin niet. Waarom zou je een n plaatsen naar gelang het bestaan of van toepassing zijn van een meervoud?
Hoe kan je daar de logica nu niet in zien? :/
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
PieterB
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 05 juli 2009
Leeftijd: 36

Re: Na de dood.

Bericht door PieterB »

Ik zet ze ook even in de vriezer. Meestal zijn ze dan na enkele uren allemaal dood en zijn ze makkelijk te verwijderen. Uitdrogen lijkt me ook praktisch, maar duurt wel langer denk ik.
Plaats reactie