De zaden groeien in het nest !!??

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Diez
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 juli 2019

De zaden groeien in het nest !!??

Bericht door Diez »

Hallo allemaal,

Groot probleem, ik heb een messor barbarus kolonie die laatst zijn verhuisd naar hun gips nest.
hartstikke blij natuurlijk en een warmte mat gekocht. Maar door het kleine beetje vocht die ik toe diende en de warmtematzijn de zaden die mijn messor kolonie verzamelde gaan bloeien ! !! ???? :$:$:$

Nu heb ik een onhandige zet gedaan en vraag ik mij af, wat nu te doen ?
- hun gips nest laten uitdrogen en ze de uitgedroogde zaden eruit zelf uitlaten halen.
- zo snel mogelijk in actie komen en het gipsnest van extra vocht en bloeiende zaden verwijderen.
Thibault
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 10 april 2018
Locatie: Amsterdam
Gender:
Leeftijd: 20

Re: De zaden groeien in het nest !!??

Bericht door Thibault »

Hoi Diez,

Als de zaden al zijn ontkiemd dan moet je de mieren laten verhuizen naar een ander nest of reageer buisje zodat je de ontkiemde zaadjes uit het nest kan halen en laat het nest droog staan. Alvast een tip: Messor kolonies leven vaak in een droog klimaat en daarom hoef je ze nauwelijks water te geven. probeer 1x per 1 a 2 weken een beetje water toe te voegen aan het nest. natuurlijk moet je wel een reageer buisje hebben als nog met water waar ze uit kunnen drinken en probeer ook niet te veel zaden te geven aan de kolonie waar veel mensen een fout bij maken en kijk gewoon wanneer de zaden een beetje op raken in het nest en voeg dan een beetje zaden toe.

Mvg Thibault
  • persoonlijke soorten:
  • Acromyrmex octospinosus
  • Camponotus turkestanus
  • Camponotus herculeanus
  • Pheidole megacephala 5q kolonie
  • Messor barbarus
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: De zaden groeien in het nest !!??

Bericht door Erikomanos »

En is het probleem verholpen?

Ik heb zelf nooit een gipsnest gehad maar weleens gelezen dat je de warmtemat beter bovenop het nest kunt leggen dan eronder ivm condens.
Misschien moet je maar eens andere help topics lezen hierover.
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
Plaats reactie