Massale ontsnapping van mijn Pheidole pallidula

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Metallucifer
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 08 maart 2018
Locatie: Buitenpost
Gender:
Leeftijd: 46

Massale ontsnapping van mijn Pheidole pallidula

Bericht door Metallucifer »

Dag allen,

Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen met het volgende. Ik heb nu al een jaar een Pheidole pallidula kolonie in een aquarium opstelling, met planten. Hier heb ik ook een tijd een blog van bijgehouden.
Deze kolonie doet het ontzettend goed en er zijn op dit moment wel een aantal duizend werksters die rondlopen door het aquarium.
Alleen nu de kolonie zo groot is geworden, voelen ze zich genoodzaakt om de wereld buiten het aquarium te verkennen.
Als anti-uitbraak heb ik eerst olijf olie gebruikt. Alleen dit vreten de mieren op, net zolang tot ze er uit kunnen breken.
Vervolgens heb ik geprobeerd om met fluon een laag aan te brengen, maar ook hier weten ze overheen te lopen.
En nu ben ik behoorlijk radeloos met hoe ik ze tegen moet houden. Elke ochtend lopen er een stuk of honderd vrolijk rond het aquarium.
Graag hoor ik van jullie wat ik nog zou kunnen proberen om ze gewoon in hun verblijf te houden. Anders ben ik genoodzaakt om drastische maatregelen te nemen.
Ik had zelf nog bedacht om aan de bovenste rand dubbelzijdig tape te plakken, zodat ze er niet overheen kunnen, maar bedenk me ook dat het tape niet eeuwig blijft plakken, Dus ik hoor graag suggesties van jullie kant!!!

Met vriendelijke groet,
Metallucifer aka Hans
Lasius niger (1q 10w)
Pheidole pallidula (1q 500w)
Messor barbarus (red head) (1q 18w)
Themnothorax sp. (1q 50w)
Myrmica rubra (3q 250w)
Camponotus barbaricus (1q 5w)
Hawkeye
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 juni 2019
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Massale ontsnapping van mijn Pheidole pallidula

Bericht door Hawkeye »

Vaseline, of baby poeder gemengd met alcohol
Bekijk mijn plannen om een mini ecosysteem te bouwen in een Paludarium. Een klein paradijs voor mijn Camponotus ligniperda. Alle tips, trucks en andere feedback zijn van harte welkom.
https://www.youtube.com/watch?v=5SRjM9vNY5Y
Hawkeye
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 juni 2019
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Massale ontsnapping van mijn Pheidole pallidula

Bericht door Hawkeye »

Als je de mogelijkheid hebt, zou je misschien een tweede bak kunnen toevoegen?
Bekijk mijn plannen om een mini ecosysteem te bouwen in een Paludarium. Een klein paradijs voor mijn Camponotus ligniperda. Alle tips, trucks en andere feedback zijn van harte welkom.
https://www.youtube.com/watch?v=5SRjM9vNY5Y
salvadore
Lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 27 september 2018
Locatie: baarn
Gender:
Leeftijd: 19
Contacteer:

Re: Massale ontsnapping van mijn Pheidole pallidula

Bericht door salvadore »

heb je het al eens geprobeerd met talk (met alcohol)?
wat je ook kan proberen is een waterbarrière. dit kan je zo duur maken als je wil (een groter aquarium eronder of een plastic bak van de IKEA) .
Ik heb zelf geen ervaring met deze soort....
Als ik het fout heb mag dit bericht verwijderd worden.
Hoi, salvadore hier.
De houder van 16 verschillende mierensoorten.
Hier een paar van mijn soorten
F. sanguinea Blog
D. rugosum
C. nicobarensis
C. barcaricus
C. thoracius
P. pallidula
P. noda
P. dives
Instagram: Salvadoresants
YouTube: AquaticAnt ;)
Metallucifer
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 08 maart 2018
Locatie: Buitenpost
Gender:
Leeftijd: 46

Re: Massale ontsnapping van mijn Pheidole pallidula

Bericht door Metallucifer »

Een tweede bak toevoegen is geen optie. Mijn aquarium is namelijk 1.50m lang, 40 cm breed en 60 cm hoog. Dit zal dan een te dure en te lastig worden.
Een waterbarriere maken zal hem ook niet worden, want heb de hele aquarium al gevuld met zand. En de mieren hebben zich al door de hele bak genesteld.

Om een beter beeld te krijgen van mijn setup, zal ik vanmiddag nog wel een aantal foto's plaatsen.
Lasius niger (1q 10w)
Pheidole pallidula (1q 500w)
Messor barbarus (red head) (1q 18w)
Themnothorax sp. (1q 50w)
Myrmica rubra (3q 250w)
Camponotus barbaricus (1q 5w)
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Massale ontsnapping van mijn Pheidole pallidula

Bericht door Floris »

Als je een desksel bij je formiquarium hebt, kun je 'plafluon' gebruiken: maak een groot gat in het deksel, zodat een flinke rand overblijft. Kit deze zo nodig vast aan het aquarium. Smeer de onderkant hiervan in met fluon. Op z'n kop doet de kolonie er langer over deze laag te doorbreken.
Als tweede kun je een grote, lage (plastic) buitenbak met water en een beetje zeep om de oppervlaktespanning te breken.
waterbarriere.jpg
Bij een grote kolonie is het helemaal niet erg als er regelmatig grotere aantallen werksters verdrinken.

Een grote kolonie is moeilijk te beteugelen. Om te voorkomen dat ze groter worden, moet je ze minder voeren, maar daardoor zullen ze des te harder proberen uit te breken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
salvadore
Lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 27 september 2018
Locatie: baarn
Gender:
Leeftijd: 19
Contacteer:

Re: Massale ontsnapping van mijn Pheidole pallidula

Bericht door salvadore »

Floris schreef:waterbarriere.jpg
Hoelang heb deze kolonie nu al???????
Hij is echt mega groot!!!!
Hoi, salvadore hier.
De houder van 16 verschillende mierensoorten.
Hier een paar van mijn soorten
F. sanguinea Blog
D. rugosum
C. nicobarensis
C. barcaricus
C. thoracius
P. pallidula
P. noda
P. dives
Instagram: Salvadoresants
YouTube: AquaticAnt ;)
Metallucifer
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 08 maart 2018
Locatie: Buitenpost
Gender:
Leeftijd: 46

Re: Massale ontsnapping van mijn Pheidole pallidula

Bericht door Metallucifer »

Ik vond het wel een erg goede tip om vaseline te gebruiken voor de randen waar de kitlaag zit. Want dit is de plek waarlangs ze ontsnappen. Dus na mijn werk heb ik gelijk vaseline op de randen gesmeerd en nu 4 uur verder zijn er nog geen ontsnappingen geweest.
Dus Hawkeye...… Heel erg bedankt voor de tip!!!
Nu hopen dat dit voor de langere termijn ook blijft werken. Ik zou het zonde vinden als ik deze kolonie hierom moet wegdoen.

Wel een belangrijke les geleerd hiervan. De volgende keer laat ik een terrarium op maat maken en naar mijn wens. Dan maar wat duurder. Zolang er maar geen randen met een kitlaag er in zit. Met deze kleine miertjes, is dat gewoon veel te riskant.
Lasius niger (1q 10w)
Pheidole pallidula (1q 500w)
Messor barbarus (red head) (1q 18w)
Themnothorax sp. (1q 50w)
Myrmica rubra (3q 250w)
Camponotus barbaricus (1q 5w)
Hawkeye
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 juni 2019
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Massale ontsnapping van mijn Pheidole pallidula

Bericht door Hawkeye »

Metallucifer schreef:Ik vond het wel een erg goede tip om vaseline te gebruiken voor de randen waar de kitlaag zit. Want dit is de plek waarlangs ze ontsnappen. Dus na mijn werk heb ik gelijk vaseline op de randen gesmeerd en nu 4 uur verder zijn er nog geen ontsnappingen geweest.
Dus Hawkeye...… Heel erg bedankt voor de tip!!!
Nu hopen dat dit voor de langere termijn ook blijft werken. Ik zou het zonde vinden als ik deze kolonie hierom moet wegdoen.

Wel een belangrijke les geleerd hiervan. De volgende keer laat ik een terrarium op maat maken en naar mijn wens. Dan maar wat duurder. Zolang er maar geen randen met een kitlaag er in zit. Met deze kleine miertjes, is dat gewoon veel te riskant.
Graag gedaan hoor :D voor zulke (kleine) ontsnappingsexperts zijn rechte hoeken altijd gevaarlijk. Daar hebben ze meer grip. Ik zou de tip van Floris ook ter harte nemen. Een deksel met een groot gat er in, zodat je er zelf nog wel makkelijk bij kan, met een gladde onderkant (fluon/Vaseline) zal je echt stuk helpen. Als je de vaseline mixt met een klein beetje azijn, zullen de mieren het nog minder aantrekkelijk vinden. Ze houden niet van de geur.

Maar bedenk wel dat ze het altijd zullen blijven proberen, en elke mier die probeert door de vaseline heen te komen, telkens voor een beetje vaseline minder op je wand zorgt, omdat het aan hen blijft plakken. Regelmatig opnieuw smeren dus...
Bekijk mijn plannen om een mini ecosysteem te bouwen in een Paludarium. Een klein paradijs voor mijn Camponotus ligniperda. Alle tips, trucks en andere feedback zijn van harte welkom.
https://www.youtube.com/watch?v=5SRjM9vNY5Y
Hawkeye
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 juni 2019
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Massale ontsnapping van mijn Pheidole pallidula

Bericht door Hawkeye »

Wat betreft een meer permanente oplossing... er zijn er denk ik 3:
1. Geef de kolonie meer ruimte. Stapel doorzichtige afsluitbare (ikea) bakken op elkaar, verbind ze met slangen en laat 1 slang het terrarium in. Om die laatste slang doe je de bovenste helft van een pet fles. De binnenkant van de fles smeer je in met talkpoeder/Vaseline zodat ze niet via de buitenkant van de slang alsnog kunnen ontsnappen. Wel ervoor zorgen dat het pet fles gedeelte geen randen van het terrarium of planten raakt.

2 je terrarium opnieuw inrichten, zodat je een groter oppervlak creëert. Overlappende lagen van bijvoorbeeld leisteen, takken, planten etc. En probeer meer hoogte in je ontwerp te krijgen. Het allerliefst zelfs zo maken dat er een stromend water barrière in komt.

3 als bovenstaande ook niet kan of voldoende helpt, zul je toch op de een of andere manier, de grote van je kolonie moeten beperken. Bijvoorbeeld door broed uit het nest te halen.
Bekijk mijn plannen om een mini ecosysteem te bouwen in een Paludarium. Een klein paradijs voor mijn Camponotus ligniperda. Alle tips, trucks en andere feedback zijn van harte welkom.
https://www.youtube.com/watch?v=5SRjM9vNY5Y
Hawkeye
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 juni 2019
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Massale ontsnapping van mijn Pheidole pallidula

Bericht door Hawkeye »

Ik heb zelf een paludarium ontworpen dat volgens mij 99,9% ontsnappings-proof is, terwijl het wel een open design is. viewtopic.php?f=26&t=14275
Wie weet kun je er elementen uithalen die voor jou bruikbaar zijn?
Bekijk mijn plannen om een mini ecosysteem te bouwen in een Paludarium. Een klein paradijs voor mijn Camponotus ligniperda. Alle tips, trucks en andere feedback zijn van harte welkom.
https://www.youtube.com/watch?v=5SRjM9vNY5Y
MisterMaarten
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 juli 2019
Gender:

Re: Massale ontsnapping van mijn Pheidole pallidula

Bericht door MisterMaarten »

Misschien kun je proberen een anti uitbraak olie te maken met talkpoeder en alcohol. En anders eventueel een dak maken met gaas. Natuurlijk is dit ook niet de makkelijkste oplossing aangezien deze mierensoort extreem klein is. Zelf heb ik nu al zo een 2 jaar een Pheidole Pallidula kolonie. En bij mij ontsnapten ze vooral bij de hoeken van mijn aquarium daar konden ze makkelijker langs de anti uitbraak. Nu heb ik ze verhuist naar een bak zonder hoeken en er ontsnapt eigenlijk nooit meer iets. En als ze maar blijven proberen te ontsnappen eventueel extra ruimte geven.

Ik hoop dat u iets kunt met deze tips.
Pheidole Pallidula 1q 200+ werksters
Messor Structor 3q 40+ werksters
Metallucifer
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 08 maart 2018
Locatie: Buitenpost
Gender:
Leeftijd: 46

Re: Massale ontsnapping van mijn Pheidole pallidula

Bericht door Metallucifer »

Nog even een update....

Ik heb dus de randen van mijn aquarium helemaal ingesmeerd met vaseline en sindsdien zijn r geen ontsnappingen meer geweest. De mierenkolonie doet het erg goed en kan ik nu met een gerust hart uit laten groeien tot een mega kolonie. Ze zitten nu al wel op een paar duizend werksters.
Ik zal binnenkort wel mijn blog over deze kolonie up to date maken en jullie meenemen in de voortgang van deze kolonie!!
Lasius niger (1q 10w)
Pheidole pallidula (1q 500w)
Messor barbarus (red head) (1q 18w)
Themnothorax sp. (1q 50w)
Myrmica rubra (3q 250w)
Camponotus barbaricus (1q 5w)
Plaats reactie