Camponotus ligniperda (Tom)

Alle Camponotus kolonies van de leden
Plaats reactie
Tom
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 29 januari 2008
Gender:
Leeftijd: 114

Camponotus ligniperda (Tom)

Bericht door Tom »

Hier zal ik een blog bijhouden over de vorderingen van mijn Camponotus ligniperda kolonie, persoonlijk vind ik dat ik niet echt interessante kolonies heb om een blog over bij te houden. Omdat Camponotus ligniperda kolonies vrij vaak mislukken leek het me nog wel aardig om daar een blog over bij te houden. Deze kolonie is net uit de winterrust en begint aan haar 3e levensjaar, het is voor mij het 2e jaar dat ik ze heb.

Allereerst een aantal posts van een ander forum zodat het ook vanaf het begin te volgen is:

29 februari 2008
Sinds enkele weken heb ik ook weer een kolonie Camponotus ligniperda, toen de kolonie aankwam was de kolonie net uit winterrust en had 7 werksters en 5 larfjes.
Ze hadden nog wel 2 dagen in de kou gezeten met de post, dus heb toen ze aankwamen langzaam de temperatuur opgebouwd.

Omdat er in beetje schimmel zat in het buisje heb ik ze laten verhuizen door gewoon een 2e reageerbuis aan de andere te koppelen. Binnen enkele uren waren ze verhuisd naar het warmere reageerbuisje. Heb weinig zulke snelle verhuizingen mee gemaakt met kleine kolonies.

Ze eten op dit moment een klein spinnetje per dag, en soms nemen ze wat aan van de suiker en honingwater. Er liggen nu ongeveer 20-30 eitjes, dus dat gaat erg goed. :D
Het is me nog nooit gelukt ze te bekijken als ze het spinnetje naar binnen brengen, kan er wel een uur bij blijven kijken en dan zie ik ze niet, en als ik even een kwartiertje weg ben en ik kom terug is het spinnetje weg. :p
Zodra ik ze een keer bezig zie met een spin zal ik zeker foto's maken.

Op de foto's zijn nog wel stukjes van de spinnen te zien, ook die dingetjes die op cocons lijken zijn stukjes van een spin.

Vind deze foto's trouwens ook behoorlijk geslaagd voor mijn Sony Cybershot met een vergrootglas als hulpmiddel. :p

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


31 maart 2008
Weer eens een kleine update over deze kolonie, ik ben begonnen met 7 werksters, helaas is daar 1 van ontsnapt. Maar er zijn ook 3 cocons uitgekomen waardoor ik nu dus 9 werksters heb.
De kolonie eet goed, en de larven groeien sneller als ik had verwacht.
Heb nu helaas geen foto's kunnen maken van al het broed omdat het in een ondoorzichtig buisje ligt.

Foto's zijn weer gemaakt door een vergrootglas, daarom zie je op de 1e foto ook de flitser.
Achter de koningin ligt een dode vlieg waar ze van aan het eten waren toen ik foto's ging maken.

Afbeelding

Afbeelding


18 april 2008
Weer eens een kleine update over deze kolonie.
Het buisje begint langzaam maar zeker vol te raken, daarom zitten ze alvast in een iets groter buizen nest. (Tja, ik blijf nou eenmaal een voorstander van buizen nesten :p )
Op dit moment 10 werksters, maar er komen er genoeg aan, er zijn nu namelijk 14 poppen.

Overzichtje van het nieuwe nest (links zit de buitenwereld, rechts kan verder worden uitgebreid)
Afbeelding

Wat foto's van de koningin met de werksters.
Afbeelding


28 augustus 2008
Bij deze weer eens een update over de Camponotus ligniperda kolonie.
Ze zitten nog altijd in het zelfde nest als bij de laatste update, op dit moment zijn er 32 werksters. Voor sommigen zal dat erg weinig lijken, maar Camponotus ligniperda is geen soort als Lasius niger, die in hele korte tijd een enorme kolonie kunnen hebben.

Hieronder nog wat foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Vragen en opmerkingen
The Summer Is Magic
Tom
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 29 januari 2008
Gender:
Leeftijd: 114

Re: Camponotus ligniperda - (Tom)

Bericht door Tom »

Na een winterrust van iets meer als 2 maanden is de kolonie inmiddels al weer geruime tijd wakker, ik heb ze sinds ze waren begonnen met de winterrust eigenlijk niet meer gestoord en had dus ook niet direct door dat ze weer uit hun winterrust waren.
Enkele weken geleden zag ik steeds weer een werkster bij de ingang van het nest zitten, toen ik de doek van hun nest optilde zag ik dag er alweer behoorlijk grote larven waren en ook flink wat eitjes.
Inmiddels zijn de larven in poppen verandert en daarvan beginnen de eerste nu uit te komen, op dit moment zijn er 36 werksters aanwezig en nog eens 17 poppen.

Ze blijven al het voedsel accepteren, de laatste maaltijd lag inmiddels te vergaan in het buisje aan de onderkant van de foto's. Deze is inmiddels vervangen door een schone. Ik moet zeggen dat ik dat bij deze soort erg makkelijk vind gaan, veel andere soorten blijven toch in buisjes zitten die erg smerig zijn. Camponotus ligniperda blijft ver uit de buurt van buisjes die te smerig zijn. Als in alle 3 de buisjes schimmel op het watje zit verhuizen ze naar de verbindingsbuizen, op die manier kan ik zelfs alle buisjes in een keer vervangen.

Helaas moet ik het nog altijd doen met de Sony cybershot, dus wederom geen hoge kwaliteit foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vragen en opmerkingen
The Summer Is Magic
Plaats reactie