Mijn eitjes worden opgegeten!

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TDV
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 oktober 2008
Locatie: Gent en Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 36

Mijn eitjes worden opgegeten!

Bericht door TDV »

Ik heb een kolonie Messor Barbarus waarbij de eitjes steeds worden opgegeten (of dat denk ik toch). Ik heb ze al eitjes zien leggen maar de dag erna zie ik nergens eitjes.

Waarom eten mieren hun eitjes op in gevangenschap?

Is er te weinig vocht in het buisje? Het is een buizennest op het moment dus vocht zou geen probleem mogen zijn.

Krijgen ze te weinig eten? Het is op het moment een gyne, 2 werkers en 1 larf. Geen eitjes. Ik geef ze dagelijks een fruitvliegje en verwijder het vliegje van de dag ervoor (als het in de buitenwereld ligt). Ze hebben ook zaden ter beschikking maar daar geef ik enorm weinig van.

Worden ze teveel gestoord? Ik probeer ze zo weinig mogelijk te storen. 1 a 2 keer per dag.

Teveel licht? (Ze zitten in een atelier waar geen zonlicht binnenkomt. Er is veel kunstmatig licht maar ik kom enkel in die ruimte wanneer ik mijn mieren verzorg. Het nest was niet afgedekt. Sinds vandaag wel (hopelijk eet ze de eitjes niet meer op).

De buitenwereld is gedeeltelijk verwarmd, het buisje waar de kolonie inzit niet. Zou ik ze moeten verwarmen?

Mogelijk is de gyne niet bevrucht. Maar ze heeft een larfje dus misschien ook wel.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Mijn eitjes worden opgegeten!

Bericht door mn »

Het beste kun je het buisje ook verwarmen. Het buisje afdekken is inderdaad beter.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
TDV
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 oktober 2008
Locatie: Gent en Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Mijn eitjes worden opgegeten!

Bericht door TDV »

De temperatuur in de ruimte zonder warmtemat varieert tussen 20 en 25 graden. Als ik het buisje verwarm wordt het waarschijnlijk te warm.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mijn eitjes worden opgegeten!

Bericht door Mika »

Vanwaar komt de kolonie? Hoelang heb je ze al? Zijn ze ooit groter geweest?

Messor barbarus is heel moeilijk op te kweken als er nog maar enkele werksters meer over zijn.

Probeer in elk geval minder te storen. Zet ze in een afgesloten, kleine ruimte ( een kartonnen doos of zo), en verwarm het buisje. Let erop dat het niet te warm kan worden.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Mijn eitjes worden opgegeten!

Bericht door mn »

Ikzelf heb eerst een buisje op de warmtemat gelegd en daar dan de termometer in gedaan.
Zo kon ik zien hoe warm het er werd.

Bij mij deden ze dit ook, zo hebben ze er bij mij een 4/5 maand gezeten.
En nu heb ik de hoop op gegeven.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
TDV
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 oktober 2008
Locatie: Gent en Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Mijn eitjes worden opgegeten!

Bericht door TDV »

Ze komt van antstore dus de kolonie is mogelijk geboost. Ik heb ze nu 2 weken en ze waren in het begin met 3. Sinds eergisteren zijn het er 2. Vermoedelijk omdat de buitenwereld te warm stond. Het was veel te warm zonder dat ik het door had. Ondertussen had ik ze dus wat verder van de mat gezet.

Ik heb ze nu in een kleine afgesloten doos gestoken die verwarmd is. Er ligt een thermometer bij om een goede temperatuur te behouden. Wat is de ideale temperatuur? Ik probeer ze momenteel op 27 graden te houden
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mijn eitjes worden opgegeten!

Bericht door Mika »

Bij mij stonden ze in de zomer niet verwarmd. Twee tot drie werksters is wel heel weinig. Probeer ze in een Ytong kamertje te huisvesten.

Bij mij namen de kleinere kolonies geen voedsel aan, en moest ik dat gedurende een jaar in hun nest duwen...
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie