Lasius flavus (Kegge)

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Lasius flavus (Kegge)

Bericht door Kegge »

Drie weken geleden heb ik via mierenboederij.nl een kolonie Lasius flavus aangeschaft. Ik had er namelijk geen vertrouwen in dat ik zelf een gyne zou vinden als de bruidsvluchten weer plaatsvinden. Het is mij ook nog niet gelukt om bij mij in de buurt Lasius flavus nesten te vinden.

Zoals altijd was de bestelling bij mierenboerderij goed verwerkt, snel bezorgd en uitstekend verpakt. Ik hoor wel eens dat mierenboerderij.nl duur gevonden wordt, maar ten eerste vind ik dat reuze meevallen ( voor € 10,00 heb je een flavus kolonie en dat staat gelijk aan vier kleintjes pils in de kroeg en dan ben je nog lang niet dronken ), en de service is perfect en dat is ook wat waard.

Ik heb de kolonie zo veel mogelijk met rust gelaten. Er zijn 9 werksters, een tiental flinke larven en een berg eitjes. Ik geef ze een klein plukje watten met suikerwater en een fruitvlieg direct in het nest. Ik vraag me af of het beter is om het op deze manier te doen of om een buitenwereld te geven. Ik heb dat niet gedaan omdat ze nagenoeg niet buiten zullen komen en ik twijfel of ze wel op zoek naar eten gaan buiten. Er zijn vast flavus eigenaren hier die er meer ervaring mee hebben.

De kolonie meteen na ontvangst
Afbeelding

Voor het eerst eten
Afbeelding

Natuurlijk worden vragen, opmerkingen, suggesties op prijs gesteld. Daar heb ik een apart topic voor aangemaakt: HIER
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Lasius flavus (Kegge)

Bericht door Kegge »

Het is nu ongeveer zes weken sinds de Lasius flavus haar intrede in Huize Kegge heeft gedaan. En, kort gezegd, het gaat goed met mevrouw en met haar dochters. Er is inmiddels ook broed in alle stadia dus lijkt het er op dat de familie deze zomer verder zal groeien.

Afgelopen week heb ik toch een buitenwereldje vastgemaakt aan het nest omdat ik vond dat het voeren te veel stress in het nest opleverde. Ik kan nu vrij eenvoudig fruitvliegjes en suikerwater aanbieden. Dat ging meteen goed. De eerste fruitvliegen zijn zonder dralen het nest ingesleept en verorberd door de hongerige larfjes. Opvallend vind ik dat de werksters regelmatig aan het foerageren slaan. Ze leren dus snel om buiten het nest voedsel te zoeken als het in het nest niet voorhanden is. Vandaag trof ik drie flanerende werksters aan. Het set-upje ziet er zo uit:

Afbeelding

Ik was vandaag nog meer verbaasd toen ik mijn Lasius niger kolonie Q eten gaf. Deze gyne heb ik gevangen op 14-8-2015 in Katwijk nabij een grasveld gevangen. Helaas kwam de gyne niet verder dan het produceren van eitjes en larven toen de diapauze aanbrak. Er snel ontwikkelt het broed zich nog steeds niet, maar vandaag zag ik toch echt naaktpoppen liggen. Maar die kleur klopt volgens mij niet:

Afbeelding

Een slechte foto maar de kleur is duidelijk geel/bruin en niet wit zoals bij Lasius niger naaktpoppen of grijs als bij de ontwakende werksters. Ik durf de conclusie te trekken dat ik vorig jaar toch een Lasius flavus gyne gevangen heb en dat stemt mij blij. Dus net als Loesje overkomt mij ook een leuke verrassing in onze hobby.

Omdat ik nu twee Lasius flavus kolonies heb, heb ik ze een naam gegeven om onderscheid te maken. De kolonie die ik gekocht heb noem ik nu "Fabiola" en kolonie Q noem ik nu "Quirine".

Vragen, opmerkingen, suggesties en al het andere wat je kwijt wilt, mag HIER!
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Lasius flavus (Kegge)

Bericht door Kegge »

Mocht er nog twijfel zijn aan Quirine dan is dat vandaag weggenomen. De eerste nanitics zijn geboren en zijn zo geel als een gele weidemier moet zijn.

Afbeelding

Het is me weer niet gelukt een goede foto te nemen. Mijn telefoon blijkt moeite te hebben met scherpstellen bij kunstmatig licht.

V&O
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Plaats reactie