Camponotus ligniperda (Harm)

Alle Camponotus kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Camponotus ligniperda (Harm)

Bericht door Harm »

Camponotus ligniperda
Camponotus ligniperda is de grootste Midden-Europees soort. De kolonies bestaan uit meerdere kasten, zoals bijvoorbeeld ook Messor barbarus. De grootte van de werksters varieert tussen Minor, Media en Major. Uiteraard zijn er ook vele tussenvormen mogelijk. In de natuur nest deze soort in op de grond liggende stukken hout, of in dode boomstronken. Deze soort heeft een relatief grote eiwit behoefte aangezien de werksters behoorlijk groot kunnen worden. De ontwikkelingstijd van ei tot imago is ongeveer 1 tot 1,5 maand.

Familie: Formicinae
Soort: Camponotus

Voedsel: Zowel dierlijk voedsel als honing/suikerwater.
Verspreidingsgebied: Midden-Europa. Zonnige open plekken in loof of gemixte bossen.
Gynes: Monogyn
Winterslaap: Oktober tot maart. Deze soort kent een endogeen ritme en zal zich weinig aantrekken van de omstandigheden in het nest.
Bruidsvluchten: Begin mei tot einde juni. Gemiddeld zo`n 3 tot 1,5 uur voor de zonsondergang bij zo`n 21-27 graden.
Lichaamsgrootte:
Gyne: ca. 16-18 mm
Werksters: ca. 6-14 mm
Mannetjes: ca. 8-12 mm
Uiterlijk: Glanzend lichaam waarbij de kop en het achterste deel van het gaster zwart gekleurd is, de thorax en het voorste deel is roodbruin.
Bijzonderheden: Er zijn gevallen bekend waarbij de mannetjes helpen bij het verzorgen van het broed.
Laatst gewijzigd door McK op 28 okt 2008, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Spelling
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Re: Harm - Camponotus ligniperda

Bericht door Harm »

20-02-08

Vanmiddag zijn de mieren aangekomen. Besteld bij http://www.antstore.net . Bij aankomst zag alles er goed uit. De werksters waren evenals de gyne zeer rustig en weinig gestresst door de reis.
Na het openen van de buis en het aansluiten op de buitenwereld werd de laatste direct verkend door een drietal werksters. Van het aanwezige suikerwater werd dankbaar gebruik gemaakt. De werksters dronken hiervan totdat hun gaster zichtbaar opgezwollen raakte. Daarna terug de buis in en het voedsel doorgeven aan de gyne en de achtergebleven werkster en broed. Dit herhaalt zich nog steeds. Enkel is nu slechts 1 werkster boodschappster aan het spelen.
als broed zijn er ongeveer 12-15 kleine larven. Geen poppen of eitjes. Dit stelt mij niet geheel gerust. Maar hoogstwaarschijnlijk komen ze net uit de winterslaap. Ik laat ze nu voorlopig met rust en zal slechts 1 keer in de week even snel een blik werpen op de vooruitgang.
Tot volgende week dus!

Stand van zaken:
1 gyne, 4 werksters, 12-15 larven, 0 eieren en 0 poppen.
Laatst gewijzigd door Harm op 24 feb 2008, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Re: Harm - Camponotus ligniperda

Bericht door Harm »

24-02-08

Hallo,

Even een fotoloze update na de vraagn van Mck.
Het gaat goed, de larven zijn op het weekend duidelijk gegroeid. Ik heb echter nog geen eitjes mogen ontdekken.
Benieuwd hoe het verder loopt.

Stand van zaken:
1 gyne, 4 werksters, 12-15 larven waarvan er 4-5 duidelijk groter dan de rest zijn, 0 eitjes en 0 poppen
Laatst gewijzigd door Harm op 24 feb 2008, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Re: Harm - Camponotus ligniperda

Bericht door Harm »

27-02-08

Hallo,

Vandaag weer even snel onder het afdekpapier gekeken... Geen nieuwe eitjes helaas, gyne is wel fysogastrisch dus ik hoop dat er wat aan het broeden is vanbinnen. Verder zijn 3 van de 14 larven duidelijk een groter. Misschien wel 2 of 3 keer zo groot. Werksters zijn druk bezig met verzorgen van het broed en het eten van kleine krekels. Die ze erg graag opnemen!
Nog geen foto`s, mijn ouders hebben het toestel helaas mee...

Groeten,

Stand van zaken:
1 gyne, 4 werksters, 14 larven waarvan 3 groter dan de rest, 0 eitjes en 0 poppen.
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Re: Harm - Camponotus ligniperda

Bericht door Harm »

05-03-08

Hallo,

Weer eens wat van deze kolonie!
Het gaat eigenlijk super, weinig meer toe te voegen! Er zijn nu ook eitjes! Eindelijk. Het heeft me eigenlijk wat te lang geduurd, maar goed, geduld is een schone zaak. Verder weinig bijzonders, voedsel word goed aangenomen, voornamelijk fruitvliegjes, kleine krekeltjes en hongingwater. Zowel de werksters als de gyne zijn zeer fysogastrisch, maar er word nog steeds voedsel aangenomen! Larven zijn duidelijk gegroeid, ik gok dat ik mijn eerste poppen binnen nu en 2 weken kan verwachten.
En... tromgeroffel....

Foto`s:

Afbeelding
Werkster

Afbeelding
Werkster, gyne, wat broed en helaas ook wat condens, zal proberen ze wat warmer te plaatsen.

Afbeelding
Werkster op wacht.

Groeten,

Stand van zaken:
4 werksters, 1 gyne, 12-15 larven waarvan 2 duidelijk groter, 0 poppen, 5-15 eieren.
Laatst gewijzigd door Harm op 07 mar 2008, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Re: Harm - Camponotus ligniperda

Bericht door Harm »

15-03-08

Hallo mensen,

Niet alleen rozengeur en manenschijn. Eergister is de eerste van twee werksters dood gegaan. De beide zijn enkele dagen alleen in de buitenwereld geweest. Een van de twee zat constant op 1 plek, de ander bewoog heel erg spastisch... Eergister de eerste in het honingwater, vanochtend nummer 2. Nu dus nog maar 2 werksters. Verder willen de larven nog steeds niet verpoppen. Er zijn er 2 nog steeds echt veel groter, maar verder weinig schot in de zaak. De soort bewijst toch zeer veel geduld te vereisen. Er komen nog steeds wel eitjes bij en de gyne is weer lichtjes fysogastrisch. Hopelijk wordt mijn geduld beloond.

Groet,

Stand van zaken:
2 werksters, 1 gyne, 10 larven tussen de 6 en de 12mm, 0 poppen, +- 30 eitjes.
Laatst gewijzigd door Harm op 17 mar 2008, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Re: Harm - Camponotus ligniperda

Bericht door Harm »

19-03-08

Hallo mensen,

Nou weer een van de wekelijkse updates! Kolonie gaat nog wel vooruit, nog steeds geen poppen, dus als ze daar voor keek moet ik je helaas teleurstellen.
Nu echter wel 2 of 3 larven meer. De allerkleinste maat is maar net wat groter dan een eitje. Ik zal binnen nu en 1 week wel kunnen zien hoeveel larven het precies zijn. Verder doen de werksters nog steeds dat wat ze moeten doen. Eten, voeren, verzorgen en nog meer eten. Er wordt nog steeds behoorlijk goed gegeten, zeker 4 fruitvliegen per dag. Wat toch als vrij veel voorkomt bij zulks een kleine kolonie. En ik heb weer foto`s gemaakt!

Afbeelding
Gyne en de 2 werksters.

Afbeelding
Kop gyne en de larven. Goed tellen geeft 10 grote larven.

Afbeelding
De totale broed hoop.

Afbeelding
Gyne die aan middaggymnastiek doet. Duidelijk te zien dat ze lichtjes fysogastrisch is. Ik heb het wel erger gezien.

Afbeelding
Wat moet je?

Groeten,

Stand van zaken:
1 gyne, 2 werksters, 12-15 larven waarvan 10 grootte en 2-5 net uitgekomen eitjes, 0 poppen en 25-30 eitjes
Laatst gewijzigd door Harm op 19 mar 2008, 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Re: Harm - Camponotus ligniperda

Bericht door Harm »

24-03-08

Hallo mensen,

Het is zover! Een van de larven is aan het verpoppen! Eindelijk! Verder alles nog steeds goed, voedsel word aangenomen, werksters zijn zeer actief. Geduld is ECHT een schone zaak bij deze soort... Verder nog maar enkele eitjes... Wel zijn zo goed als alle eitjes uitgekomen en zijn het nu dus miniscule larfjes. Van ei tot larve duurt dus ongeveer 2 weken. Larve tot pop kan ik nog niet zeggen omdat de nu verpopte larve eentje van vorig jaar is. Als de kleinste larven van nu verpopt zijn zal ik daar wat meer over kunnen zeggen.

Ontwikkelingstijd:
ei-larve: +- 14 dagen.
Larve-pop: ?
Pop-imago: ?

Groeten,

Stand van zaken:
1 gyne, 2 werksters, 15-25 larven, 1 pop en 10-15 eitjes.
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Re: Harm - Camponotus ligniperda

Bericht door Harm »

20-04-08

Hallo mensen,

Deze kolonie heeft nog niet veel vooruitgang geboekt... Er zijn wel meer eieren en larven en ook reeds 3 poppen, maar de werksters zijn nog steeds een beetje stil. Eentje zit er weer constant in de buitenwereld, ik verwacht dan ook haar binnen nu en enkele dagen dood te zien gaan wat het aantal werksters op 1 brengt. Voedsel wordt niet of slecht aangenomen. Ik ga eerst maar eens een volledige kijk stop ingelasten en hopen dat het dan wat beter gaat.

Groeten,

Plaats hier al je opmerkingen en vragen over deze kolonie.
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Re: Harm - Camponotus ligniperda

Bericht door Harm »

Ook de laatste werkster is overleden. Nu enkel nog de gyne met een hoeveelheid broed. 4 zeer donkere poppen waaruit ik hoop dat er poppen komen. Hopelijk kan de gyne deze zelf bevrijden.
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Re: Harm - Camponotus ligniperda

Bericht door Harm »

Hallo,

Ik zie beweging in een van de poppen sinds gisteren avond. Echter ik zie de gyne ook geen moeite doen om de pop open te maken. Even zo laten en anders zelf proberen?
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Re: Harm - Camponotus ligniperda

Bericht door Harm »

Plaats hier al je opmerkingen en vragen over deze kolonie
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Re: Camponotus ligniperda (Harm)

Bericht door Harm »

Overleden
When in doubt, C4
Plaats reactie