Lasius niger & Lasius flavus (Floris)

Alle Lasius kolonies van de leden
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Lasius niger & Lasius flavus (Floris)

Bericht door Floris »

Groeipotentieel 12-04-2009
Misschien komt het door de lente, misschien door het nieuwe voedsel: er komen nu tegelijk veel meer miertjes naar buiten. Doordat de kolonies nu veel meer voedsel opnemen, verwacht ik dit jaar flinke groei.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Een van de twee Lasius flavuskolonies is zover dat er geregeld een verkenner buiten is.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Lasius niger & Lasius flavus (Floris)

Bericht door Floris »

Koningin ontmanteld 19-05-2009
Van een van de twee grootste kolonies is de gyne dood. De werksters hebben haar gedemonteerd en verzorgen hier en daar nog stukjes.

Afbeelding
De kolonie in kwestie.

Afbeelding

Afbeelding
Op deze foto is geen hele gyne te zien.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Lasius niger & Lasius flavus (Floris)

Bericht door Floris »

Veranda 23-05-2009
Omdat de bodem van de bakjes op de hoekpunten lager is, hebben de miertjes moeite prooidieren naar binnen te slepen. Met deze kartonnen constructie is dit wel mogelijk. Het voorkomt ook het wegrollen van de buisjes.

Afbeelding
De schans.

Afbeelding
Ingeknipt en geklemd.

Afbeelding
Toen de buren de uitbreiding zagen, konden ze natuurlijk niet achterblijven.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Lasius niger & Lasius flavus (Floris)

Bericht door Floris »

Gevecht tot de poot 23-06-2009
Van de twee Lasius flavusgynes die samen in een buisje woonden, is er een dood, de andere is haar twee voorpoten kwijt. De kolonie heeft nu ongeveer zestien werksters.
Blijkbaar werkt ook in dit geval uit pleiometrose voortkomende polygynie bij Lasius flavus maar tijdelijk.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Lasius niger & Lasius flavus (Floris)

Bericht door Floris »

Dit fotoblog is, net als sommige van mijn andere onderwerpen, bedoeld om beginners te helpen met deze hobby. De Lasius nigerkolonies doen het inmiddels prima, de Lasius flavus beginnen door het honingdauwsurrogaat ook goed op gang te komen. Ik geloof dat ik hiermee een beeld heb gegeven hoe ik als beginner deze hobby ervaren heb. Daarom lijkt het me een goed moment dit blog af te sluiten. Wellicht plaats ik in de toekomst (wanneer ik een fototoestel heb, in plaats van een drie jaar oude telefoon, bijvoorbeeld) nog zo af en toe een bericht.

Inmiddels heb ik twee Lasius umbratusgynes geïntroduceerd bij de Lasius nigerkolonie waarvan de gyne dood is. Verder heb ik een Lasuis brunneusgyne gevangen, ze heeft inmiddels haar eerste twee werksters.

Vragen en opmerkingen over dit blog.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Plaats reactie