Is mijn paludarium geschikt voor Camponotus Ligniperda? Alle feedback is welkom!

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Hawkeye
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 juni 2019
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 44

Is mijn paludarium geschikt voor Camponotus Ligniperda? Alle feedback is welkom!

Bericht door Hawkeye »

Hallo allemaal,

Ik wil graag een colonie van Camponotus Ligniperda. Ik weet dat dit misschien niet de makkelijkste mierensoort is, omdat ze zich langzaam ontwikkelt in het begin, maar ik ben geduldig en heb de tijd.

Biotoop
Nu heb ik het mezelf direct maar wat moeilijker gemaakt, omdat ik het formicarium/terrarium in een aquarium wil plaatsen en daarnaast het geheel ook nog eens een zo veel mogelijk op zichzelfstaande biotoop wil maken. Met andere woorden ik wil graag een mini-milieu ontwerpen waarbij alle inwoners (dieren + planten) hun eigen functie hebben en zo dus een positieve invloed hebben op hun eigen leefmilieu. Daarnaast wil ik graag dat het biotoop zo veel mogelijk zelfvoorzienend wordt, dus met minimale input van mijzelf.

Dit is wat ik voor ogen heb:

Afbeelding
Afbeelding

Even voor de beeldvorming, dit paludarium is 1m20 breed, 80 cm diep en 75cm hoog. Het terrarium gedeelte is 92cm breed, 49 cm diep en 50 cm hoog. Een joekel van een setup dus, ik verwacht dat het geheel minimaal zo'n 650kg zal wegen als alles af is. Aangezien de Camponotus grote mieren zijn, en grote afstanden af kunnen leggen in de bosrijke omgeving waar ze normaal gesproken voorkomen, wilde ik ze zoveel mogelijk ruimte geven. Daarnaast ga ik er vanuit dat ze niet zo gek zijn op water, waardoor de kans dat ze ontsnappen in dit ontwerp vrijwel nihil is, ondanks dat het open design.

Invulling grondlagen
Het formicarium wil ik vullen met een laag hydro-korrels, bedekt met een stuk worteldoek. Het idee daarachter is dat ik altijd een 'reserve' heb waar overtollig water in opgevangen kan worden, zodat het nest niet overstroomd en de wortels van mijn planten niet gaan rotten. Boven op het doek wil een een laagje houtskool en een laag cacao vezels storten. Dit schijnt een zeer goede bodem te zijn voor micro-organismen zoals springstaarten, die het afval van de mieren (insecten- en andere voedselresten, en 'mierenmest') verwerken tot voedingsstoffen voor de planten. Daarboven wil ik een mengsel van houtsnippers, potgrond, (fijngeknipte) bladeren, turf, zand en wellicht wat kiezels, zodat ik de bosgrond benader.

AfbeeldingAfbeelding

Inrichting
Om het terrarium zelf in te richten zal ik uiteraard grote stukken hout en wat stenen plaatsen, ik wil graag wat hoogteverschillen creeëren en daarmee het oppervlak dat ze kunnen bewandelen vergroten. Onderstaande afbeelding is slechts een voorbeeld, aangezien dit stuk hout (bovenop het houtblok) ongeveer 75cm hoog is, maar zoiets heb ik wel in gedachten.
Afbeelding

Planten
Ik wil ook gebruik maken van planten die een toegevoegde waarde hebben. Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan de Chinese Lenteroos en Oost-Indische kers. Deze planten trekken allebei bladluizen aan, maar zijn relatief sterk en makkelijk te onderhouden. De Camponotus zullen waarschijnlijk binnen no time de bladluizen vinden en deze daarna melken voor hun honingdauw, zodat ze altijd een natuurlijke bron voor suikers hebben. De lenteroos bloeit ( anders dan de naam doet vermoeden ) vrijwel het hele jaar door en houdt in ieder geval zijn bladeren. De Oost-Indische kers is een seizoensplant, maar keert jaarlijks terug.
Naast een voedingsbron, zijn deze planten met een kleurrijke bloemen ook nog eens een verfraaing.

Chinese Lenteroos:
Afbeelding

Tegen het hout op wil ik wat moss ( reguleert vochtigheid) en klimop (verstevigd en vergroot oppervlak) laten groeien en verder waarschijnlijk wat andere klim/hangplanten en 'lucht' planten, zoals bijvoorbeeld orchideeën die met hun wortels water uit te lucht halen ipv. de grond. Ik wil niet (te) veel planten die veel water nodig hebben, omdat de Camponotus de voorkeur hebben voor een droger nest dan andere mierensoorten...

Strand
In het ontwerp heb ik ook een 54cm breed 'strand' opgenomen. Dit gedeelte zal ongeveer 5mm onder water staan, uiteraard ligt er een taps toelopende laag zand/steentjes op. Het is dus niet zo dat de mieren hier door heen hoeven waden, maar het geeft ze makkelijke toegang tot het water. Daar kunnen ze drinken, maar ook hun afval dumpen. Ik ga er vanuit dat ze dat uiteindelijk zullen doen in plaats van bijvoorbeeld een begraafplaats te gebruiken. Waarom zouden ze immers hun eigen grond opofferen, als ze een ware rivier voor de deur hebben waar ze alles in kwijt kunnen?

Rivier met baai
Zoals gezegd wil ik het complete terrarium/formicarium omringen met water, zodat ontsnappen een stuk lastiger wordt. Om dat water schoon te houden, sluit ik een externe filterpomp aan die tot 2000 l/u kan pompen. Anders gezegd deze pomp kan ongeveer 4 x de totale hoeveelheid water in het aquarium rondpompen en filteren. Het water zal dus met een redelijke snelheid rondstromen, waardoor het nog onaantrekkelijk wordt voor de mieren om de oversteek te wagen. Aangezien niet alle vissen/schelpdieren die constante stroom even aantrekkelijk zullen vinden, wilde ik aan de voorkant een kleine 'baai' maken, met een kleine grot, waar de dieren die pas 's avonds / 's nachts actief worden zich overdag kunnen terugtrekken. In de baai zal de stroming minder zijn en ik verwacht dat vrijwel alle dieren zich daar zullen ophouden als ze willen relaxen/slapen.

Temperatuur
Ik wil het paladerium graag in mijn studeer- of woonkamer plaatsen, en dus op kamertemperatuur. Overdag zo'n 20-21 graden en 's nachts zo'n 15 graden. Aangezien ik graag Aziatische vissoorten en schelpdieren in het water wil houden, zal het water worden verwarmd tot een constante 24 graden. Dat betekent voor de mieren dat het terrarium aan de wanden warmer zal zijn dan in het midden. Ik ga er vanuit dat ze die eigenschappen zullen gebruiken om dan wel de temperatuur in het nest te regelen, dan wel hun broed te plaatsen op de meest geschikte plekken.

Water bewoners
Voor in het water heb ik gezocht naar vissen en schaal/schelpdieren die niet alleen mooi of kleurrijk zijn, maar elkaar aanvullen en versterken. Laat ik op de bodemlaag beginnen. Om de algen, bodemvuil, plantenresten en dode mieren te lijf te gaan heb ik gekozen voor een combinatie van:

- een algeneter 'Saigon' ( tot 9cm lang)
Afbeelding

- 2 soorten garnalen Neocaridina cf. davidi `Blue Dream` & citroen garnaal (max 3 cm)
Afbeelding Afbeelding

- zoet water mosselen (filteren tot 10 l/u)
Afbeelding

- turrita slak
Afbeelding


Bovenstaande dieren zullen allemal zo op hun eigen manier bijdragen aan het schoonhouden van het water.

In de middelste en bovenste laag heb ik de volgende vissen uitgezocht:

dwerg gourami (max 6 cm)
Afbeelding

Galaxy rasbora (max 5 cm)
Afbeelding

Luipaard danio (max 6 cm)
Afbeelding

Deze omnivore vissen eten in de natuur graag muggenlarven en insecten, waardoor ik er vanuit ga dat ze ook een gesneuvelde mier graag zullen verorberen.

Refugems & voedsel kweken
Om de totale hoeveelheid water in het systeem te vergroten, het filteren van het water te vergemakkelijken en om dieren te kunnen kweken, heb ik twee refugems/sumps aan het systeem toegevoegd. Deze zijn middels een slang aan elkaar gekoppeld, waar ook een kraantje zal zitten om het verversen van het water te vergemakkelijken. Door schotten in deze tanks te plaatsen met gaten op verschillende plekken, stuur ik het water op en neer langs poreuze stenen (bedekt met mossen en bacterien die afvalstoffen omzetten in voedingsstoffen,) mosselen (dit zijn natuurlijke filters) en garnalen (die kunnen (grove) etensresten of plantmateriaal opeten. In het refugem kunnen de garnalen zich natuurlijk ook voortplanten en op die manier voor eten voor de vissen en de mieren zorgen. In de slang plaats ik een fijnmazig rooster of een filtermateriaal zoals watten, zodat de garnalen niet naar de tweede tank kunnen.

In de tweede tank wil ik naast nog meer stenen, mosselen en planten ook bijvoorbeeld watervlooien, waterrijders en slakjes toevoegen. Deze zijn alledrie een mooie natuurlijke voedingsbron voor de vissen, maar de (platgedrukte) slakjes en waterrijders kunnen ook als voedsel voor de mieren dienen. In de inlaat van de filterpomp plaats ik nog meer fijnmazig filtermateriaal, zodat de insectjes en slakjes niet in de filters van de filterpomp eindigen.

Afbeelding

waterplanten
Om al de voedingstoffen uit het water te halen, schuilplaats te bieden aan de vissen, zuurstof toe te voegen etc. heb ik natuurlijk ook een aantal waterplanten voor ogen. Te weten:

Javamos
Afbeelding

Flame moss
Afbeelding

Juncus repens
Afbeelding

Anubias golden
Afbeelding

Cryptocoryne wendtii green
Afbeelding

Javavaren
Afbeelding

Bucephalandra Suang blue
Afbeelding

Bucephalandra Red catherine
Afbeelding

Alternanthera reineckii 'Mini'
Afbeelding

En tenslotte, Hydrocotyle tripartita
Afbeelding


Zoals jullie hopelijk kunnen zien heb ik al flink over het ontwerp nagedacht en behoorlijk lopen puzzelen. Ik denk dat ik de mieren voldoende ruimte en een uitdagend oppervlak kan bieden in dit ontwerp. Ik denk dat de waterdieren me zullen helpen om de populatie in toom te houden (als mieren in het water vallen,) het mierenafval voor me zullen verwerken en de gekweekte dieren als een natuurlijke voedingsbron kunnen dienen.

Winterslaap
Het enige waar ik nog een beetje mee zit is de winterslaap. Aangezien mijn setup minimaal zo'n 650 kilo zal wegen, kan ik de tank niet makkelijk even in de kelder zetten. Daarnaast zal het warme water altijd de temperatuur blijven beïnvloeden.
- Als de mieren in het dode hout hun nest bouwen, in plaats van eronder, zou ik relatief eenvoudig het nest in een aparte (afsluitbare) tank kunnen plaatsen en deze in een koude ruimte neerzetten

- Mochten ze toch vanwege de temperatuurvoordelen een nest in de grond graven (wat ik eigenlijk verwacht) dan ben ik bang dat ik ze jaarlijks de grond uit zal moeten drijven naar een tijdelijk onderkomen, door het terrarium te vullen met water, zodat het nest onderloopt... Ik ga er vanuit dat dat niet goed is voor het stress niveau van de kolonie, maar ik heb nog geen andere oplossing kunnen bedenken.

Voor zover ik het begrepen heb, hebben de mieren met name een winterslaap zodat de konigin zich weer kan 'opladen' voordat ze weer een paar maanden lang eieren moet leggen. En dat het niet kunnen hebben van een winterslaap nadelig is voor de productie van eitjes.

Heeft een van jullie misschien nog goede tips?
Bekijk mijn plannen om een mini ecosysteem te bouwen in een Paludarium. Een klein paradijs voor mijn Camponotus ligniperda. Alle tips, trucks en andere feedback zijn van harte welkom.
https://www.youtube.com/watch?v=5SRjM9vNY5Y
Hawkeye
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 juni 2019
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 44

Jumpstart

Bericht door Hawkeye »

Laat ik vooraf zeggen dat ik dit niet van plan ben om te doen, of het een bijzonder ethisch verantwoord vind, maar ik ben nieuwsgierig naar een hypothetisch geval.

Een nadeel van de camponotus ligniperda is dat deze soort zich zo langzaam ontwikkeld. Het duurt tot 10 weken van eitje to mier en de konigin legt eitjes in series met tussenpozen in plaats van continu.

Ik vroeg me af of je een koningin in een reageerbuisje ook al een eind op weg kunt helpen door de eitjes die door een andere koningin zijn gelegd toe te voegen. (Ik kreeg het idee van de diefmier) als ze die eitjes accepteert, zou je theoretisch gezien de groei van de kolonie sterk kunnen beïnvloeden.

Ik vraag me af of er nanites of werkers uit de eitjes zouden komen. Meer mieren van welke soort dan ook, betekent meer voedseltransport richting de koningin, hoewel die volgens mij ook een max heeft aan wat ze kan eten. Tenzij de mieren zullen proberen om haar te overvoeren? Bestaat zoiets bij koninginnen?

De mieren kunnen in elk geval wel meer voedsel opslaan in hun sociale magen, waardoor ze weerbaarder worden voor voedselschaarste, maar dat zal in een formicarium niet zo snel voorkomen.

Zouden ze met een groter aantal ook meer geneigd zijn om naar een grotere/betere plaats voor een nest te zoeken, omdat ze minder goed in het buisje passen?
Bekijk mijn plannen om een mini ecosysteem te bouwen in een Paludarium. Een klein paradijs voor mijn Camponotus ligniperda. Alle tips, trucks en andere feedback zijn van harte welkom.
https://www.youtube.com/watch?v=5SRjM9vNY5Y
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Is mijn paludarium geschikt voor Camponotus Ligniperda? Alle feedback is welkom!

Bericht door Floris »

Als je zoiets zou willen doen, zou ik het eerst apart aanpakken: een formicarium dat zo goed mogelijk werkt voor je mieren, en een bak met de andere dingen/dieren/planten erin (tekst niet geheel gelezen).
Wanneer de mieren het goed doen, kun je ze de mogelijkheid geven de nieuwe bak te verkennen. Als ze verhuizen, is hun nieuwe onderkomen beter geschikt.
Je voorkomt zo de situatie dat er iets niet goed gaat, maar je geen idee hebt wat de oorzaak is.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Hawkeye
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 juni 2019
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Is mijn paludarium geschikt voor Camponotus Ligniperda? Alle feedback is welkom!

Bericht door Hawkeye »

Floris schreef:Als je zoiets zou willen doen, zou ik het eerst apart aanpakken: een formicarium dat zo goed mogelijk werkt voor je mieren, en een bak met de andere dingen/dieren/planten erin (tekst niet geheel gelezen).
Wanneer de mieren het goed doen, kun je ze de mogelijkheid geven de nieuwe bak te verkennen. Als ze verhuizen, is hun nieuwe onderkomen beter geschikt.
Je voorkomt zo de situatie dat er iets niet goed gaat, maar je geen idee hebt wat de oorzaak is.
Misschien had ik iets duidelijker moeten zijn... het is niet mijn bedoeling om alles in een keer op elkaar los te laten. Allen de mieren al zal ik eerst in een klein formicarium met een voedergebied groot moeten brengen.

Om het aquarium gedeelte op te starten, begin je met de voedingsbodem, gravel en planten. Dan vul je de bak met behandeld leiding water (zodat de schadelijke stoffen er uit gaan) en voeg je de goede bacteriekolonieën toe. Nadat je de pomp hebt aangezet, is de volgende taak... wachten. 3-4 weken wachten. Het water moet zich eerst stabiliseren en de kolonie van bacteriën moet zich settelen en groeien. Pas daarna kun je beetje bij beetje de vissen en andere dieren toevoegen.

Nu kan ik ondertussen natuurlijk al wel het terrarium vullen er microorganismen en pissebedden aan toevoegen en natuurlijk de planten. Die hebben dan mooi de tijd om zich te vestigen en de grond te activeren

De mieren komen pas op het laatst om de hoek kijken
Bekijk mijn plannen om een mini ecosysteem te bouwen in een Paludarium. Een klein paradijs voor mijn Camponotus ligniperda. Alle tips, trucks en andere feedback zijn van harte welkom.
https://www.youtube.com/watch?v=5SRjM9vNY5Y
Hawkeye
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 juni 2019
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 44

Een filmpje over mijn plannen met het ecosysteem

Bericht door Hawkeye »

Bekijk mijn plannen om een mini ecosysteem te bouwen in een Paludarium. Een klein paradijs voor mijn Camponotus ligniperda. Alle tips, trucks en andere feedback zijn van harte welkom.
https://www.youtube.com/watch?v=5SRjM9vNY5Y
Cris
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 juli 2018
Gender:

Re: Is mijn paludarium geschikt voor Camponotus Ligniperda? Alle feedback is welkom!

Bericht door Cris »

Poeh dure klus
Hawkeye
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 juni 2019
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Is mijn paludarium geschikt voor Camponotus Ligniperda? Alle feedback is welkom!

Bericht door Hawkeye »

Cris schreef:Poeh dure klus
Ja erg goedkoop zal het niet worden, al wil ik natuurlijk proberen om alles zelf en voor zo weinig mogelijk te doen. Lijkt me wel een uitdaging...
Bekijk mijn plannen om een mini ecosysteem te bouwen in een Paludarium. Een klein paradijs voor mijn Camponotus ligniperda. Alle tips, trucks en andere feedback zijn van harte welkom.
https://www.youtube.com/watch?v=5SRjM9vNY5Y
Cris
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 juli 2018
Gender:

Re: Is mijn paludarium geschikt voor Camponotus Ligniperda? Alle feedback is welkom!

Bericht door Cris »

Succes
Mmeijer
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 juli 2019
Gender:

Re: Is mijn paludarium geschikt voor Camponotus Ligniperda? Alle feedback is welkom!

Bericht door Mmeijer »

Als ik jou was zal ik het eerst even in het klein testen.
Want je water wat opwarmt zorgt ook voor de warmte van het aarde en omdat je rondom water heb zitten vermoed ik dat in het midden een verwaarloosbare temperatuur verschil zit met buiten.
Dit concept hebben we ook gebruikt bij een vriend ze Varanus melinus. En de aarde is volledig op temperatuur van het water.
Verder zal ik de randen als je het doorzet afronden en niet in een hoek laten lopen dit ter bevordering van je stroming.
Hawkeye
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 juni 2019
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Is mijn paludarium geschikt voor Camponotus Ligniperda? Alle feedback is welkom!

Bericht door Hawkeye »

Mmeijer schreef:Als ik jou was zal ik het eerst even in het klein testen.
Want je water wat opwarmt zorgt ook voor de warmte van het aarde en omdat je rondom water heb zitten vermoed ik dat in het midden een verwaarloosbare temperatuur verschil zit met buiten.
Dit concept hebben we ook gebruikt bij een vriend ze Varanus melinus. En de aarde is volledig op temperatuur van het water.
Verder zal ik de randen als je het doorzet afronden en niet in een hoek laten lopen dit ter bevordering van je stroming.
Bedankt voor je terugkoppeling. Ronde 'hoeken' zouden inderdaad beter zijn voor de doorstroming, maar aangezien ik platen van plexiglas van 1 cm dik wil gebruiken is dat niet haalbaar. Hoogstens schuine wanden.

Hebben jullie ook een wortkoeler gebruikt om de aarde af te koelen? En had dat geen effect?
Bekijk mijn plannen om een mini ecosysteem te bouwen in een Paludarium. Een klein paradijs voor mijn Camponotus ligniperda. Alle tips, trucks en andere feedback zijn van harte welkom.
https://www.youtube.com/watch?v=5SRjM9vNY5Y
HevvieStuff
Lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 16 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Is mijn paludarium geschikt voor Camponotus Ligniperda? Alle feedback is welkom!

Bericht door HevvieStuff »

Hoihoi, gaaf idee hoor! Iets in deze richting wil ik ook in mijn woonkamer uiteindelijk!

Ik heb een paar tipjes voor je palludarium:

De siagon algeneter is in mijn ervaring erg lastig te houden. Een heel gevoelig en zenuwachtig diertje.
Het zelfde geld voor de gourami's. Ik neem aan dat je een paartje wilt nemen? Ze zijn erg gevoelig voor vinrot en temperatuurschommelingen.
Het nadeel van kleinere garnalen bij grotere vissen is dat er een werkelijk risico van predatie is. Hierom heb ik nu zelf in mijn gourami en beta tank wat grotere garnalen zitten, omdat de andere opgegeten werden. Hele goede keuze trouwens hoor de slak en garnalen, heeft mijn onderhoud enorm teruggenomen. Let je er wel op dat de ruimte tussen de buitenste en binnenste wand van het aquarium gedeelte breed genoeg is voor je hand en een stofzuiger om erin te kunnen om het glas en de boden schoon te maken?

Verder heb ik je nog niet zien praten over een substraat en voedingsbodem voor de plantjes? Ik zou zelf kiezen voor een dunne voedingsbodem met minimaal 3-5 cm klein grit eroverheen. Als je dan de helft van de bak die voedingsbodem geeft, bij voorkeur in het gedeelte voordat water word opgezogen en de bak in word gespoten, is er minder kans op oplossing van mineralen etc in het water in de bak, wat overmatige algengroei kan veroorzaken. Ook heeft het het voordeel dat in dat gedeelte voor de vissen en garnalen een veilig plekje is, naast de baai.

Wat voor licht wil je gebruiken? Let erop dat zeker de rode plantjes heel specifiek licht nodig hebben, anders gaan ze niet goed en sterk groeien. Je gaat sowieso schade hebben door de slak, maar als je niet genoeg licht gaat geven kunnen de garnalen ook gaan eten.
Als laatste kan ik het ook echt aanbevelen om een klokje op het licht te zetten. Ik streef zelf naar 12 uur minimaal per dag, in mijn bak vooral om (blauw)alg te voorkomen.

Zo, lekkere lap tekst. Maar ik vind dat je het goed hebt voorbereid hoor, veel succes!
Kolonies:

Messor barbarus: 1Q +/- 200w
Messor barbarus: 1Q
Pheidole pallidula: 1Q +/- 20w
Lasius Niger: 1Q 12w
Lasius Niger: 1Q
Camponotus barbaricus: 1Q 4w
Myrmica rubra: 2Q +\- 25w
Mmeijer
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 juli 2019
Gender:

Re: Is mijn paludarium geschikt voor Camponotus Ligniperda? Alle feedback is welkom!

Bericht door Mmeijer »

Wij hebben geen wortkoeler gebruikt zal vast wel nut hebben.
Maar dat durf ik niet te zeggen hoeveel en denk ook aan je stroomgebruik want die zal ook flink oplopen.
verder moet je zorgen dat de planten voldoende licht krijgen voor de groei te bevorderen.
maar zo maken dat de mierenkolonie er geen hinder aan ondervindt dit lijkt me ook een uitdaging opzichzelf
Hawkeye
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 juni 2019
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Is mijn paludarium geschikt voor Camponotus Ligniperda? Alle feedback is welkom!

Bericht door Hawkeye »

Mmeijer schreef:Wij hebben geen wortkoeler gebruikt zal vast wel nut hebben.
Maar dat durf ik niet te zeggen hoeveel en denk ook aan je stroomgebruik want die zal ook flink oplopen.
verder moet je zorgen dat de planten voldoende licht krijgen voor de groei te bevorderen.
maar zo maken dat de mierenkolonie er geen hinder aan ondervindt dit lijkt me ook een uitdaging opzichzelf
Allereerst bedankt voor je feedback, alle hulp is welkom.

Ik moet bekennen dat ik wel even getwijfeld heb bij het uitzoeken van de garnalen. Er is natuurlijk altijd een risico dat de vissen ze op willen eten, zeker als ze wat kleiner zijn. Misschien dat ik alsnog besluit om de kleintjes alleen in het refugium te plaatsen en wat grotere in het aquarium zelf. Juist voor dat soort dingen heb ik mijn plannen op het forum gezet, zodat ik mijn plannen kan aanpassen (ver) voordat ik de eerste plexiglas plaat in huis heb.

Ik wil juist een flinke laag substraat met een laag kiezels er overheen, zodat je anaerobe zones creëert waar bacteriën nitraat in stikstof om kunnen zetten. Aan de achterkant wil ik een soort heuvel (onder water) maken, waardoor het meeste sediment daar zal stranden. Mijn water wordt overigens niet opgezogen uit het aquarium. Het teveel aan water kan via de slang onder de waterval weer teruglopen naar de refugiums.

Ik wil eigenlijk 1 mannetjes gourami en 2/3 vrouwtjes. Hetzelfde geldt voor de andere vissen. De achterkant van het aquarium zal buiten het zicht vallen door het terrarium gedeelte. De wat schuwere vissen kunnen daar dus in ieder geval tot rust komen. Ook is er aan de voorkant een soort 'grot' mocht het ze allemaal teveel worden.

Ik wil het licht inderdaad op een timer zetten, zowel voor het aquarium als het refugium. Ik weet alleen nog niet precies welke lamp ik daarvoor ga gebruiken.

En ja, ik denk dat de stroomleverancier blij met me zal zijn... hahaha
Bekijk mijn plannen om een mini ecosysteem te bouwen in een Paludarium. Een klein paradijs voor mijn Camponotus ligniperda. Alle tips, trucks en andere feedback zijn van harte welkom.
https://www.youtube.com/watch?v=5SRjM9vNY5Y
HevvieStuff
Lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 16 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Is mijn paludarium geschikt voor Camponotus Ligniperda? Alle feedback is welkom!

Bericht door HevvieStuff »

Is het niet zo dat de bacteriën de ammoniak-nitraat-nitriet cyclus doorlopen? Volgens mij komt de stikstof oxidatie eerder al, en ontstaat daardoor ammoniak? Ik denk echter dat je de microben vooral blij maakt met je sump. Voor de belichting ben ik gewoon naar mijn aquarium winkel gegaan, die hebben er veel meer verstand van dan ik ooit zal hebben.

Een echte aanrader trouwens: Zwaarddragers. Ik heb de driekleur, dan zien ze er ook leuk uit. Dankzij die diertjes zijn mijn planten schoner dan ooit. Ik weet niet hoe veel liter er in je aquarium gedeelte gaat, maar als dat het toelaat is het aan te raden!
Kolonies:

Messor barbarus: 1Q +/- 200w
Messor barbarus: 1Q
Pheidole pallidula: 1Q +/- 20w
Lasius Niger: 1Q 12w
Lasius Niger: 1Q
Camponotus barbaricus: 1Q 4w
Myrmica rubra: 2Q +\- 25w
Hawkeye
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 juni 2019
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Is mijn paludarium geschikt voor Camponotus Ligniperda? Alle feedback is welkom!

Bericht door Hawkeye »

HevvieStuff schreef:Is het niet zo dat de bacteriën de ammoniak-nitraat-nitriet cyclus doorlopen? Volgens mij komt de stikstof oxidatie eerder al, en ontstaat daardoor ammoniak? Ik denk echter dat je de microben vooral blij maakt met je sump. Voor de belichting ben ik gewoon naar mijn aquarium winkel gegaan, die hebben er veel meer verstand van dan ik ooit zal hebben.

Een echte aanrader trouwens: Zwaarddragers. Ik heb de driekleur, dan zien ze er ook leuk uit. Dankzij die diertjes zijn mijn planten schoner dan ooit. Ik weet niet hoe veel liter er in je aquarium gedeelte gaat, maar als dat het toelaat is het aan te raden!
Bacteriën breken inderdaad stikstof (uit de uitwerpselen van je vissen en rottende plantenresten) af en zetten dit om in nitriet. Een volgende bacterie breekt dat weer af en maakt er nitraat van. Voor deze reacties halen de bacteriën zuurstof uit het water, vandaar dat het belangrijk is dat er voldoende zuurstof in je water zit. (naast het feit dat je vissen moeten kunnen adement. Als je hier zou stoppen, krijg je vanzelf steeds hoger wordende niveaus van nitraat in je water en dat is niet goed voor je vissen. Vandaar dat de meeste aquarianen telkens hun water gedeeltelijk verversen.

Het omzetten van nitraat in stikstof is de laatste stap in de cyclus. Dit gebeurt door die anaerobe bacterien die het liefst in een omgeving met weinig stroming en geen zuurstof zitten. Dus diep binnenin je filtermedium korrels of diep in je laag substraat.
Bekijk mijn plannen om een mini ecosysteem te bouwen in een Paludarium. Een klein paradijs voor mijn Camponotus ligniperda. Alle tips, trucks en andere feedback zijn van harte welkom.
https://www.youtube.com/watch?v=5SRjM9vNY5Y
Hawkeye
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 juni 2019
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Is mijn paludarium geschikt voor Camponotus Ligniperda? Alle feedback is welkom!

Bericht door Hawkeye »

HevvieStuff schreef:Een echte aanrader trouwens: Zwaarddragers. Ik heb de driekleur, dan zien ze er ook leuk uit. Dankzij die diertjes zijn mijn planten schoner dan ooit. Ik weet niet hoe veel liter er in je aquarium gedeelte gaat, maar als dat het toelaat is het aan te raden!
Wat eten de zwaarddragers dan?
Zo'n 230 liter in het aquarium en ongeveer 200l in de sump
Bekijk mijn plannen om een mini ecosysteem te bouwen in een Paludarium. Een klein paradijs voor mijn Camponotus ligniperda. Alle tips, trucks en andere feedback zijn van harte welkom.
https://www.youtube.com/watch?v=5SRjM9vNY5Y
Plaats reactie