Myrmica rubra Gyne net na de buidsvlucht

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redneck
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Locatie: Amsterdam
Gender:
Leeftijd: 46

Myrmica rubra Gyne net na de buidsvlucht

Bericht door Redneck »

Hoi allemaal,

Bij het leden gedeelte had ik mij al even voorgesteld en aangegeven dat ik dus nog niet in t bezit ben van een kolonie en dat ik vandaag wel even opzoek ben geweest aangezien ik hier zowat op de Veluwe zit, helaas zonder succes, nu dacht ik vanavond rond een uur of 8 laat ik nog even naar die kolonie rijden waar al die mannetjes voor de uitgangen zaten. En ja hoor ze waren uitgevlogen met honderden tegelijk zag ik ze in de lucht en sommige ook al op de grond mannetjes en gyne door elkaar. Op dat moment was t mij nog onduidelijk om welke soort t ging maar ik dacht what the hell, sommige gyne hadden nog n mannetje aan de kont zitten en nadat die loslieten heb ik er twee gevangen(de gyne dus niet de mannetjes) terug op t kamp even gezocht en t gaat dus om de Myrmica rubra. Ik heb ze in n testbuisje gestopt zoals hier op t forum en op de YouTube video word aangegeven( video van de gast uit manila of zoiets) nu dan eindelijk mijn vragen: zijn deze twee gyne bevrucht omdat de mannen dus nog aan de kont hingen? En heb ik t goed gedaan om deze soort in de testbuisjes te stoppen? Ik was namelijk van plan om te beginnen met de lasius Niger en had mij daar op ingelezen deze soort is mij nog redelijk onbekend en ik zie dingen voorbij komen als suikerwater en fruitvliegjes, maar ik had begrepen dat dat bij de lasius in t begin niet nodig was tot de eerste werksters tevoorschijn kwamen. Graag wat input van jullie zijde en mocht ik hier helemaal de bietenbrug opgaan dan laat ik ze weer vrij om in de natuur hun ding te gaan doen.
Alvast bedankt

Mvg Redneck
Dominic
Lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 augustus 2015
Locatie: ZH
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Myrmica rubra Gyne net na de buidsvlucht

Bericht door Dominic »

Ik heb zelf geen ervaring met de Myrmica rubra maar er is al heel veel geschreven op het forum.
Ik zou er gewoon voor gaan, grote kans dat ze bevrucht zullen zijn als ik het zo lees.

Je hoef ze iedergeval geen voedsel te geven todat ze hun 1ste werksters hebben, en volgens mij is
hun dieet niet veel anders dan bij de lasius.

En als ze je niet bevallen zullen er meschien nog mensen interese hebben om ze over te nemen

Succes
2x Lasius Niger
1x Lasius Flavus
1x Messor Babarus
Gebruikersavatar
Redneck
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Locatie: Amsterdam
Gender:
Leeftijd: 46

Re: Myrmica rubra Gyne net na de buidsvlucht

Bericht door Redneck »

Super Dominic, dan ga ik zeker n poging wagen. Maakte me vooral zorgen over de evt voeding maar als dat dus indd pas bij de eerste werkers van belang is dan ga ik t proberen en heb ik nog even de tijd om het nodige te gaan voorbereiden.
Dominic
Lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 augustus 2015
Locatie: ZH
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Myrmica rubra Gyne net na de buidsvlucht

Bericht door Dominic »

http://www.antstore.net/shop/ants/Ants- ... bra.htmleb

even voor de zekerheid gekeken en ik had het dus fout ... de gyne gaat zelf opzoek naar voedsel.
2x Lasius Niger
1x Lasius Flavus
1x Messor Babarus
Gebruikersavatar
Redneck
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Locatie: Amsterdam
Gender:
Leeftijd: 46

Re: Myrmica rubra Gyne net na de buidsvlucht

Bericht door Redneck »

Dat is balen, was er al bang voor, aangezien ik nog niet de juiste spullen voor handen heb om ze de juiste verzorging te bieden op dit moment zal ik ze dus maar vrij gaan laten. Ach ja you win Some en in dit geval hun vrijheid. Thnx Dominic
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Myrmica rubra Gyne net na de buidsvlucht

Bericht door GvG »

Klopt allemaal.

Ik zit nu ook op de Veluwe en heb ook al een paar massale bruidsvluchten gezien van Myrmica rubra. De vrouwtjes regenen uit de lucht met de mannetjes nog aan hun achterlijf. Ik heb er ook een aantal meegenomen. Het valt mij op de vrouwtjes hun vleugels gewoon houdens, ook na een paar dagen nog, terwijl ik ze heb zien paren. Ik vraag me af of ze wel eitjes gaan leggen.

Ik heb gelukkig ook al een flinke hoeveelheid gynes gevangen die hun vleugels al afgeworpen hadden, alleen vind ik die niet direct bij de bruidsvluchten, maar gedurende de hele dag, op willekeurige plekken in het bos of op de hei. Meestal op een zandpad. Deze gynes gaan het wel goed doen denk ik, maar ik zal ze wel moeten voeren, zoals jullie al hadden ontdekt. Lasius niger is veel makkelijker om mee te beginnen, die doen het allemaal zelf, in het begin.
Gebruikersavatar
Redneck
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Locatie: Amsterdam
Gender:
Leeftijd: 46

Re: Myrmica rubra Gyne net na de buidsvlucht

Bericht door Redneck »

Toch maar even wat in elkaar geflanst, heb n oude shake Bucket gebruikt er een gat ingemaakt daar n slang op aan gesloten en daar op weer de test tube, t past allemaal verbazend goed. Nu dan nog t volgende probleem en dat is dus de voeding, volstaat n vers gedode vlieg ?? Want daar heb ik er wel n paar van rond vliegen hier
Gebruikersavatar
JDbaas
Lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 08 juli 2015
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Myrmica rubra Gyne net na de buidsvlucht

Bericht door JDbaas »

Beste redneck,
Het beste voedsel voor een beginende Myrmica rubra kolonie zijn vruitvliegjes (dit is mijn mening), deze kunt u in de meeste dierenwinkels wel kopen en zijn dan meestal vleugellam (dus kunnen niet vliegen) en kunt u zelf kweken(alle verdere informatie hierover staat wel op het forum).

Deze kunt u eerst in de vriezer doen om mijt te voorkomen.

Maar ik denk dat u het beste een huisvlieg kunt aanbieden die nog leeft (dus niet te hard slaan), deze nemen ze eerder aan dan een dode.
Om het gemakkelijker te maken voor de koningin kunt u het beste de poten en de vleugels verwijderen en voorzichtig aanbieden met een pincet.

Ik wens u alvast veel succes hierbij. ;)
gehouden:
Myrmica rubra,Lasius niger,Messor barbarus,lasius flavus,polyrhachis dives
Gebruikersavatar
JDbaas
Lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 08 juli 2015
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Myrmica rubra Gyne net na de buidsvlucht

Bericht door JDbaas »

Oh ja, en wei proteïnes gemengd met water nemen mijn Myrmica rubra ook aan.
gehouden:
Myrmica rubra,Lasius niger,Messor barbarus,lasius flavus,polyrhachis dives
Gebruikersavatar
Redneck
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Locatie: Amsterdam
Gender:
Leeftijd: 46

Re: Myrmica rubra Gyne net na de buidsvlucht

Bericht door Redneck »

Hoi baas,

Ik heb het allemaal zo even niet voor handen, en morgen word t lastig om t te gaan regelen omdat het weer n gewone werkdag word, denk dat het beste is wat ik kan doen om hun vrij te laten en dan nog maar eens verder te zoeken naar n lasius niger en of van t weekend als ik wat meer tijd om handen heb en wat betere bereikbaarheid van winkels het een en ander goed voor te bereiden, het voelt op t moment als half werk en hoe leuk ik t ook vind ik hou niet van half werk. Bedankt voor jullie input, ze gaan de natuur weer in.
Gebruikersavatar
JDbaas
Lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 08 juli 2015
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Myrmica rubra Gyne net na de buidsvlucht

Bericht door JDbaas »

Beste Redneck,

Aangezien ik aankomende woensdag weer naar Velp ga is het voor mij een mogelijkheid om nog even langs schaarsbergen te rijden woensdag avond of donderdag. (teminste ik gok dat u daar werkt)

Om hoeveel gynes gaat het?
gehouden:
Myrmica rubra,Lasius niger,Messor barbarus,lasius flavus,polyrhachis dives
Gebruikersavatar
Redneck
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Locatie: Amsterdam
Gender:
Leeftijd: 46

Re: Myrmica rubra Gyne net na de buidsvlucht

Bericht door Redneck »

Correct schaarsbergen indd, maar ik heb ze de vrijheid alweer gegunt gezien t feit dat ik nu niet in de ideale omstandigheden kan voorzien. Sorry las je bericht afsluitend aan t uitzetten.
Gebruikersavatar
JDbaas
Lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 08 juli 2015
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Myrmica rubra Gyne net na de buidsvlucht

Bericht door JDbaas »

Dan moet ik zelf maar weer aan de wandel op de veluwe. :lol:
gehouden:
Myrmica rubra,Lasius niger,Messor barbarus,lasius flavus,polyrhachis dives
Gebruikersavatar
Redneck
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Locatie: Amsterdam
Gender:
Leeftijd: 46

Re: Myrmica rubra Gyne net na de buidsvlucht

Bericht door Redneck »

Vlogen er genoeg vanavond dus ik gok dat je niet heel lang hoeft te zoeken baas, succes maat
Gebruikersavatar
JDbaas
Lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 08 juli 2015
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Myrmica rubra Gyne net na de buidsvlucht

Bericht door JDbaas »

Redneck schreef:Vlogen er genoeg vanavond dus ik gok dat je niet heel lang hoeft te zoeken baas, succes maat
Bedankt
gehouden:
Myrmica rubra,Lasius niger,Messor barbarus,lasius flavus,polyrhachis dives
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Myrmica rubra Gyne net na de buidsvlucht

Bericht door Manimaner »

Ik zou nooit een huisvlieg levend aanbieden van buiten. Ook deze eerst even invriezen zou ik zeggen, maar helaas heb je de gynes niet meer :(
Gebruikersavatar
JDbaas
Lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 08 juli 2015
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Myrmica rubra Gyne net na de buidsvlucht

Bericht door JDbaas »

Manimaner schreef:Ik zou nooit een huisvlieg levend aanbieden van buiten. Ook deze eerst even invriezen zou ik zeggen, maar helaas heb je de gynes niet meer :(
Dat is inderdaad beter, maar de kans dat de gyne hem aanneemt is veel kleiner. En als het dan kiezen is tussen de gynes weg doen of ze niet-ingevroren voedsel geven, is de keuze voor mij snel gemaakt.
gehouden:
Myrmica rubra,Lasius niger,Messor barbarus,lasius flavus,polyrhachis dives
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Myrmica rubra Gyne net na de buidsvlucht

Bericht door Manimaner »

Of de kans dan groter is weet ik niet. Al mijn kolonies nemen bevroren voedsel perfect aan, maar die keuze zou ik ook snel maken.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Myrmica rubra Gyne net na de buidsvlucht

Bericht door GvG »

Bij mij worden fruitvliegen uit de vriezer door alle mieren aangenomen, ook door Myrmica rubra gynes.

Als je geen fruitvliegen hebt lijken huisvliegen me geen goed alternatief, veel te groot. Bovendien weet je niet wat ze gegeten hebben.

Een mug is een prima alternatief. Voorzichtig doodslaan!
Gebruikersavatar
Redneck
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Locatie: Amsterdam
Gender:
Leeftijd: 46

Re: Myrmica rubra Gyne net na de buidsvlucht

Bericht door Redneck »

Gaat helemaal goedkomen, ik heb geduld en ga van t weekend lekker verder met zoeken en klooien
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Myrmica rubra Gyne net na de buidsvlucht

Bericht door Manimaner »

:D succes!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Myrmica rubra Gyne net na de buidsvlucht

Bericht door GvG »

zoeken en klooien
Dat is de beste manier! :)
Als je wat wil vragen horen we het wel!
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Myrmica rubra Gyne net na de buidsvlucht

Bericht door Floris »

Ze overleven best een paar dagen zonder eten, ze hebben wel water nodig (een vochtig watje, bijvoorbeeld).
Ze zijn niet zo groot, dus een klein vliegje ofzo om de dag is meer dan genoeg.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Redneck
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Locatie: Amsterdam
Gender:
Leeftijd: 46

Re: Myrmica rubra Gyne net na de buidsvlucht

Bericht door Redneck »

Bedankt gasten,

Helemaal goed dit forum, thumbs up
Plaats reactie