Lasius fuliginosus (McK) †

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Lasius fuliginosus (McK) †

Bericht door McK »

Dit is de derde poging om Lasius fuliginosus gynes te introduceren bij Lasius niger wegens gebrek aan Lasius umbratus werksters.
Hoe mijn vorige pogingen zijn verlopen kan je hier lezen.

Een aantal weken geleden heb ik twee gynes hier op het terras gevonden en ze samen geplaatst in een klein potje met witjes van mijn eigen kolonie en van verschillende kolonies uit mijn tuin.

Afbeelding

Je kan zelfs de verschillende formaten van werksters zien.

Ondertussen heb ik een superkolonie Lasius niger gevonden in een boom hier in de buurt, ik heb daar een stukje schors afgehaald en de poppen vielen met honderden naar beneden.
Deze heb ik dan ook verzameld en in een buitenwereld gelegd samen met de gynes en de bestaande werksters.
De werksters begonnen direct met verkennen en vanaf ze het buisje hadden gevonden begonnen ze allemaal de poppen daar in te leggen.
De gynes volgden de werksters mee tot in het buisje, wat me ook opviel is dat er een 'dominante' gyne is en eentje die de andere overal naartoe volgt, ze likken elkaar ook voortdurend en wijken geen moment meer van elkaars zijde - dit was wel wat anders toen ik ze in het begin bij elkaar plaatste.

Afbeelding

Zoek de koninginnen ;)

Vragen en opmerkingen.
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus (McK)

Bericht door McK »

De eerste eitjes zijn ook gesignaleerd!
Nu alleen maar hopen dat de werksters er naar omkijken.

EDIT: Twee onduidelijke foto's.

Afbeelding

Afbeelding
Op de laatste foto valt het trouwens heel hard op hoe fysogastrisch de gynes al zijn.

Vragen en opmerkingen?
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus (McK)

Bericht door McK »

Ik heb sinds een aantal dagen meerdere buisjes voorzien in het nest om de werksters het gevoel te geven alsof ze over meerdere kamers beschikken.
Ze nemen daar dan ook gretig gebruik van en delen het broed onder in verschillende buisjes, de koninginnen hebben zich in het bovenste buisje genesteld.

Afbeelding

Vragen en opmerkingen?
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus (McK)

Bericht door McK »

Vandaag hebben de koninginnen een strijd geleverd en deze is zojuist afgelopen, een gyne is overleden en de andere is nu volop eitjes aan het leggen.
Persoonlijk had ik liever de andere gyne zien overleven, want de winnares heeft een beschadigd (ingedeukt) gaster.

Vragen en opmerkingen?
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus (McK)

Bericht door McK »

Ik had de schijnbaar dode koningin gewoon laten liggen in het buisje en nu ging ik net opnieuw kijken en ze loopt weer gewoon terug rond :?:
Weet er iemand of de gynes van deze soort soms gevechten houden en waarom dan?

Vragen en opmerkingen?
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus (McK)

Bericht door McK »

Het wordt alsmaar moeilijker om het broed en de koningin te fotograferen aangezien de werksters er altijd op blijven zitten.
Ik heb dan maar het buisje waar het broed in zit omgedraaid en zo snel mogelijk een foto genomen.
De andere koningin is trouwens spoorloos verdwenen dus ze is waarschijnlijk gedood en opgegeten.

Afbeelding

Je kan wat van het broed zien plakken tegen het glas, maar het meeste is samengepakt tot een grote bol zo groot als de top van een pink en ligt verborgen onder de werksters.
Er zijn al wat larfjes, maar nog geen poppen.

Vragen en opmerkingen?
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus (McK)

Bericht door McK »

Deze kolonie zit momenteel in de winterslaap, wie de koningin kan vinden krijgt een prijs ;)

Afbeelding

Vragen en opmerkingen?
We are always running for the thrill of it.
Plaats reactie