Lasius emarginatus blog Krogzax

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Krogzax
Lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 17 juli 2012
Locatie: Nederland / Noord-brabant
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Lasius emarginatus blog Krogzax

Bericht door Krogzax »

http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=6607 > reacties <

Hallo, dit is mijn nieuwe blog over mijn Lasius emarginatus.

Heb de kolonie nu een maandje Ze tellen 35-40 mieren en 40-50 larven, vind het echt mooie mieren om naar te kijken. Koningin is helemaal bruin en werksters hun thorax ook.
Had ze eerst 3 weken in een reageerbuisje, inmiddels zijn ze verhuist naar een y-tong nest.
Hier zie je een filmpje dat ze een mug aan het eten zijn nog in hun reageerbuisje.

Wel in hd 1080 en fullscreen kijken anders zie je er weinig van haha.. ;)
Hier zie je de kolonie in hun nieuwe huis.

Ga ze eind November in de kelder zetten voor hun winterslaap.
1x Formica lemani
1x Lasius niger
1x Lasius emarginatus
Gebruikersavatar
Krogzax
Lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 17 juli 2012
Locatie: Nederland / Noord-brabant
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Re: Lasius emarginatus blog Krogzax

Bericht door Krogzax »

Hallo allemaal,

Paar dagen geleden heb ik de kolonie uit z'n winterslaap gehaald, het gaat goed met ze.
Heb de kolonie honing aangeboden paar werksters dronken ervan en gingen terug naar het nest.
Gelukkig hebben de larven de winterslaap prima overleefd.
Van de week ga ik ze protein pudding geven voor de larven en koningin ( production must go on! )
Hier een filmpje dat ik een paar dagen geleden gemaakt hebt.


Gr Michael
1x Formica lemani
1x Lasius niger
1x Lasius emarginatus
Gebruikersavatar
Krogzax
Lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 17 juli 2012
Locatie: Nederland / Noord-brabant
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Re: Lasius emarginatus blog Krogzax

Bericht door Krogzax »


De kolonie eet goed! af en toe een meeltor gegeven omdat mijn meelwormen op waren.
Vandaag heb ik 100 nieuwe meelwormen. Heb een meelworm farm maar de baby meelwormen zijn nog veel te klein om te voeren. Stuk of 100/150 baby meelwormen.
De larven stuk of 30 zijn flink gegroeit in de afgelopen 2 weken!
1x Formica lemani
1x Lasius niger
1x Lasius emarginatus
Gebruikersavatar
Krogzax
Lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 17 juli 2012
Locatie: Nederland / Noord-brabant
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Re: Lasius emarginatus blog Krogzax

Bericht door Krogzax »

Deze kolonie heeft al heel wat meegemaakt. Een grote tegenslag gehad. In 2 weken tijd waren 20/30 miertjes gestorven aan een onbekende oorzaak.
En nu is de eerste generatie helemaal weg. 2e generatie heeft de kolonie over genomen. Nu zijn ze actief en ze nemen voedsel als een gek aan!
Elke week zijn er 5/6 mieren bijgekomen in de afgelopen weken. Vandaag is er weer 1 bijgekomen De kolonie telt nu 36 werksters. Heel veel larven en een redelijke berg eitjes en 16 poppen.
Nu probeer ik ze te verhuizen naar een ander nest maar dat valt nog niet mee. Er zit redelijk veel schimmel van eten in het nest.
Ze zijn koppig en hebben totaal geen last van het licht. Nadat ik heel de nacht fel licht op het nest geschenen had.. Heeft ze gewoon eitjes gelegd in de nacht met fel licht op haar echt bizar.
Dus nu ben ik het nieuwe nest heel vochtig en warm aan het houden en het nest waar ze nu inzitten uit te drogen. ( dit doe ik maximaal 2 weken ) Wil ze niet dood hebben.
Als iemand een tip heeft om Lasius te verhuizen naar een nieuw nest. Stuur gerust een pm of een reactie.

Hier een aantal filmpjes van de kolonie :)



1x Formica lemani
1x Lasius niger
1x Lasius emarginatus
Plaats reactie