Messor barbarus (Meesz)

Alle Messor kolonies van de leden
Plaats reactie
Meesz
Lid
Berichten: 255
Lid geworden op: 22 mei 2011
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 27

Messor barbarus (Meesz)

Bericht door Meesz »

Hey ik heb een tijdje terug een Messor barbarus gyne gekocht, en wilde hier een blog bijhouden omdat ze het momenteel erg goed doet.

Ze zit met een reageerbuisje vast aan een buitenwereld van 20 breed 10 diep en 5 hoog naar schatting.

Ik heb er een tijdje terug fruitvliegjes ingedaan die ze hadden verzameld en daarna op een hoopje gegooid in de buitenwereld waar ze al hun afval gooien. Dat was geen succes. Ook had ik er Tetra Min in gedaan. Dit namen ze wel en legde het naast de gyne :D.

Ik heb gister onkruidzaad gekocht en ze gingen er meteen op af. Ze pakte het op en legde het bij de koningin en volgens mij leggen ze de larfjes op het zaad ( het is moeilijk zien want om het reageerbuisje zit rood folie geplakt). Ik gok dat ik z'n 10-20 werksters heb, al kan het ook onder de 10 of boven de 20. Het is nogmaals erg moeilijk zien. Ik zal volgende week een update maken met misschien wat foto's ;) !

Vragen en opmerkingen.
Laatst gewijzigd door Meesz op 30 jun 2011, 21:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Op het moment:
-Niks.. :(
___________________________
Kolonies ooit gehouden:
Lasius niger
Myrmica rubra
Camponotus ligniperda
Acromyrmex octospinosus
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Meesz
Lid
Berichten: 255
Lid geworden op: 22 mei 2011
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Messor barbarus (Meesz)

Bericht door Meesz »

Het gaat nog steeds erg goed ze verzamelen alle zaadjes die ik er in leg maar ik probeer er niet teveel inteleggen want hun buisje begin een beetje vol te raken :? . Ik vond trouwens gister ook de eerste dode werkster :cry: . Ik zal proberen een foto temaken van de buiten wereld binnekort!
Op het moment:
-Niks.. :(
___________________________
Kolonies ooit gehouden:
Lasius niger
Myrmica rubra
Camponotus ligniperda
Acromyrmex octospinosus
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Meesz
Lid
Berichten: 255
Lid geworden op: 22 mei 2011
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Messor barbarus (Meesz)

Bericht door Meesz »

Ik heb net even de buitenwereld helemaal gewassen want er begon schimmel te groeien op sommige zaadjes dus heb ik snel een stop in het buisje gedaan waar de werksters en de gyne in zit. Gelukkig zaten er geen werksters in de buitenwereld ik heb alles met water gewassen en natuurlijk goed droog gemaakt ;) . Ik heb ook even het rode folie verwijdert ik kon ze haast niet zien want het zat er opgeplakt. Ik zag dat ze echt een zeer grote stapel eitjes en larven hadden :D . Jammer genoeg heb ik hierdoor wel de kolonie erg verstoord. Toen ik aan het schoon maken was zag ik opeens in me wasbak allemaal dode miertjes liggen en ik zag ook dat er veel minder werksters waren ik denk dat het mischien komt door de schimmel in de buitenwereld iemand een idee?
Op het moment:
-Niks.. :(
___________________________
Kolonies ooit gehouden:
Lasius niger
Myrmica rubra
Camponotus ligniperda
Acromyrmex octospinosus
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Meesz
Lid
Berichten: 255
Lid geworden op: 22 mei 2011
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Messor barbarus (Meesz)

Bericht door Meesz »

Het gaat nog steeds erg goed met ze, ik vind het trouwens wel jammer dat ze vooral snacht actief zijn ik hoop dat dit gedrag gaat veranderen waneer de kolonie groter word. Ik zal morgen ook eindelijk meteen wat foto's sturen :D .

Vragen en opmerkingen.
Op het moment:
-Niks.. :(
___________________________
Kolonies ooit gehouden:
Lasius niger
Myrmica rubra
Camponotus ligniperda
Acromyrmex octospinosus
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Meesz
Lid
Berichten: 255
Lid geworden op: 22 mei 2011
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Messor barbarus (Meesz)

Bericht door Meesz »

Sorry dat ik geen foto's heb gepost ben net terug van vakantie :? . De kolonie heeft het overleefd wel beetje schimmel in de buitenwereld maar dit maakt niet erg veel uit. een paar lijkjes ik weet niet wat het is zou mischien ook gewoon ouderdom kunnen zijn? Ik zag trouwens ook een 2x zo groten werkster rond lopen zou dit een major kunnen zijn ik kan me het niet voor stellen ik heb pas z'n 20 werksters, en ze heeft niet een erg groot hoofd. Oja en kunnen jullie nog wat tips geven ik heb wel eens gelezen dat een messor barbarus nest (ytong nest) niet bevochtigd hoefd teworden(gelezen in een blog volgens mij). En nog iets de werksters zitten heletijd bij het reageer buisje met water reservoir in de buiten wereld wat niet donker is kan me niet voorstellen dat ze de "hele" dag aan het drinken zijn.
Op het moment:
-Niks.. :(
___________________________
Kolonies ooit gehouden:
Lasius niger
Myrmica rubra
Camponotus ligniperda
Acromyrmex octospinosus
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Meesz
Lid
Berichten: 255
Lid geworden op: 22 mei 2011
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Messor barbarus (Meesz)

Bericht door Meesz »

Hey, de kolonie doet het nog erg goed. Maar ik ben van plan al mijn kolonies weg te doen en opnieuw te beginnen nu ik wat meer ervaring heb (dat hoop ik althans) en wat meer ruimte te creëren want ik heb ook nog 2 aquariums, 2 bidsprinkhanen en een schorpioen ;) .Ik gok dat ze nu een stuk of 50 werksters hebben ik moet nog even verzinnen wat ik ermee ga doen misschien gewoon in de vriezer of zo? Vind ik trouwens wel erg zielig maar in me tuin gaan ze ook dood.

Groetjes, Mees Storm.
Op het moment:
-Niks.. :(
___________________________
Kolonies ooit gehouden:
Lasius niger
Myrmica rubra
Camponotus ligniperda
Acromyrmex octospinosus
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Meesz
Lid
Berichten: 255
Lid geworden op: 22 mei 2011
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Messor barbarus (Meesz)

Bericht door Meesz »

Hey, de kolonie staat nu in het biologie lokaal van de hogeschool van Rotterdam. Als ik ze ooit weer terug krijg mag uiteraard iemand ze hebben. Ik ga al mijn kolonies uiteindelijk weg doen omdat ik het erg druk heb. Ik ben nu ook de trotse eigenaar van een kolonie Acromyrmex octospinosus waar ik ook een blog over ga maken.

Groetjes Mees
Op het moment:
-Niks.. :(
___________________________
Kolonies ooit gehouden:
Lasius niger
Myrmica rubra
Camponotus ligniperda
Acromyrmex octospinosus
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Plaats reactie