Lasius umbratus inclusief koloniestichting (Mika)

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Lasius umbratus inclusief koloniestichting (Mika)

Bericht door XToF »

Op 16/07/06 verzamelde ik eveneens meerdere koninginnen voor de vitrines van de 2 drukste winkelstraten in Gent. Eén koningin was vleugelloos, alle anderen waren nog gevleugeld.
L. umbratus parasiteert L. niger om zo aan afhankelijke koloniestichting te doen.
Op weg naar huis, had een andere koningin haar vleugels afgeworpen. Alle koninginnen bood ik een druppeltje verdund esdoornsiroop aan, dat onmiddellijk werd opgedronken.
Diezelfde avond introduceerde ik bij elk van de 2 koninginnen, telkens 4 jonge L. niger werksters uit mijn 1 jaar oude kolonie. Deze confrontatie verliep zonder problemen. De werksters toonden geen agressie. Eén koningin nam een werkster tussen de kaken. Beide koninginnen begonnen zich vervolgens volledig te 'poetsen'. Nog wat later zag ik de koninginnen om voedsel bedelen en verzorgde de werksters de koninginnen.
De andere koninginnen liet ik de nacht zonder L. niger werksters doorbrengen.
De volgende dag had geen enkel van deze koninginnen hun vleugels afgeworpen. Ik heb een sterk vermoeden dat deze onbevrucht zijn.
Met deze gevleugelde koninginnen deed ik enkele experimenten:

1. Introductie in 2 verschillende L.niger kolonies zonder koningin.

Opstelling: 2 verschillende diepvriesdozen voorzien van een Fluon rand als uitbraakpreventie. In elk van de dozen tientallen werksters, cocons en nestmateriaal van een opgegraven L. niger kolonie.

Waarnemingen: De werksters die zich op dat moment niet bezig hielden met het verzamelen van de cocons toonde agressie tov de geïntroduceerde koningin. De koningin stelde zich heel passief op, ging liggen en liet zich meesleuren. Enkele minuten later maakte ze zich los, zonderde zich af op een hoger gelegen hoopje zand en begon uitvoerig met de poten over haar gehele lijf te wrijven. Werksters die nadien toenadering zochten, toonde geen agressie en begonnen de koningin te verzorgen. 10 minuten later begaf de koningin zich naar het flessendopje waaronder de werksters de poppen verzamelde. Bij de introductie van een andere gevleugelde koningin in kolonie 2, ging het er helemaal anders aan toe. Hier bleven de werksters zich vijandig gedragen tov de koningin. Ook bij het introduceren van een andere koningin was hetzelfde gedrag waar te nemen.

2. Introductie van meerdere koninginnen in dezelfde L.niger kolonie zonder koningin.
Opstelling: Zoals hierboven beschreven staat.
Waarneming: Nadat de eerste koningin in kolonie 1 succesvol was geïntroduceerd, introduceerde ik andere koninginnen. Het opmerkelijke was dat al deze kolonievreemde koninginnen onmiddellijk werden geaccepteerd en verzorgd zonder enige vorm van agressie.

De 2 vleugelloze koninginnen zijn nu vergezeld van tientallen L. niger cocons en 3 L. niger werksters die de taak hebben om de koninginnen te verzorgen en de rest van de cocons te bevrijden. De vleugelloze koninginnen beschikken allen over 3 L. niger werksters en 10 L. niger cocons uit de hierboven beschreven kolonie 1.


Afbeelding
Vleugelloze koningin

Afbeelding
Gevleugelde koningin
Laatst gewijzigd door McK op 28 okt 2008, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Spelling
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius umbratus inclusief koloniestichting

Bericht door XToF »

Situatie 05/08/2006:

-gevleugelde koninginnen:
percentage overleden: 60%
percentage overgegaan tot eileg van het totaal aantal verzamelde: 7%
percentage overgegaan tot eileg van het totaal aantal overlevende: 17%

-ongevleugelde koninginnen:
percentage overleden: 0%
percentage overgegaan tot eileg van het totaal aantal verzamelde/overlevende: 50%
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius umbratus inclusief koloniestichting

Bericht door XToF »

Op 05/07/07 zijn twee vleugelloze en één gevleugelde koningin er succesvol in geslaagd een kolonie te stichten.
Plaats reactie