Lasius vraag

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
Faerun
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 29 april 2008
Locatie: Helsinki
Gender:
Leeftijd: 39

Lasius vraag

Bericht door Faerun »

Hey mensen.

Even een vraag.

We hebben inmiddels 2 Lasius niger bruidsvluchten gehad hier in Kopenhagen. Een Post-doc hier had een stuk of 500 koninginnen nodig, en die hebben we nu met gemak verzameld. Maar er kwam nog iets grappigs bij.

Er zijn een stuk of 15 koninginnen bij die enorm veel op niger lijken, maar ze zijn iets kleiner, en hun buikzijde is gelig. Van boven zijn ze gewoon gekleurd als niger.
Ik heb helaas nog geen foto's kunnen nemen, maar heeft iemand misschien een idee met dit kleine en waarschijnlijk onbruikbare signalement :geek:
Ik was eerst aan het denken aan flavus, maar ik heb ooit in Italie een flavus koningin gevangen, en die was ook aan de rugzijde een beetje bruin/geliger.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Lasius vraag

Bericht door McK »

Waarschijnlijk zoals je zelf vermoedt Lasius flavus, misschien kan het ook Lasius umbratus zijn maar dan zou het gaster kleiner moeten zijn.

Afbeelding
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius vraag

Bericht door XToF »

Faerun schreef:Er zijn een stuk of 15 koninginnen bij die enorm veel op niger lijken, maar ze zijn iets kleiner, en hun buikzijde is gelig. Van boven zijn ze gewoon gekleurd als niger.
Zoals je het beschrijft zou ik ook onmiddellijk denken aan Lasius flavus. Als ik de twee zo voor me heb, voldoet jouw beschrijving aan wat ik zie. Een foto zou uiteraard meer uitsluitsel brengen. :)
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Lasius vraag

Bericht door Mika »

Dat is zeer waarschijnlijk L flavus (of een soortgelijke soort). Je kan L umbratus niet verwarren met L niger of met L flavus (je kan dat natuurlijk wel) omdat de kop veel breder is, en het gaster veel kleiner: ze ziet er gewoon veel aggressiever uit.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie