Lasius niger (Harm)

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Lasius niger (Harm)

Bericht door Harm »

Hallo mensen,

Hier zal mijn grootste kolonie nigers besproken gaan worden. Een al veel gehouden soort, maar desalniettemin een interessante soort naar mijn mening. Ik heb de kolonie zo`n 4 maanden geleden van Robert overgenomen met toentertijd een twintigtal mieren. Dit is nu zo rond de 200 mieren. Weinig uitval gehad, nu enkel een probleem om aan de voedsel behoefte te blijven voldoen. Foto`s komen later aangezien ik op het moment de adapter voor mijn macrolens kwijt ben.

Groeten,

Harm
Laatst gewijzigd door McK op 28 okt 2008, 14:05, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Spelling
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Harm - Lasius niger

Bericht door Harm »

Eindelijk mijn macro verzet stuk terug gevonden!
Deze kolonie heb ik begin dit jaar aangekregen van Robert en is er eentje van de vlucht van 2006. Kolonie is zeer goed aangegroeid sinds ik hem heb gekregen met ongeveer 20 werksters. Weinig bijzonderheden mee gehad, een enkele ontsnapping daargelaten. Kolonie heeft eigenlijk constant onder een warmte lamp gestaan, dus vandaar de grote groei!
Alhier de foto`s:

Afbeelding
Foto van enkele maanden terug, net na de verhuis naar de ytong.

Afbeelding
Nest nu

Afbeelding
1 van de 4 grote hopen met poppen

Afbeelding
Gyne neemt een kijkje bij de eieren, dit is nog slechts een gedeelte van de hoop

Afbeelding
Gehele hoop+gyne en werksters, helaas nìet zo`n mooie foto door de vervuiling van het afdek glas...

Afbeelding
Klein hoopje larven plus werksters, een van mijn beter gelukte foto`s!

Afbeelding
Laatste duidelijke foto van de eier hoop!

Binnenkort maar rustig eens naar de winterslaap toe werken, iemand daar nog tips/ideeen voor, dit wordt namelijk mijn eerste winterslaap...

Groeten,

Harm
Laatst gewijzigd door Harm op 18 sep 2007, 20:54, 2 keer totaal gewijzigd.
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Harm - Lasius niger

Bericht door Harm »

Niks bijzonders, bezig ze in winterslaap te laten gaan. Wat wordt nou opgegeten voor de winterslaap? De eitjes larven of poppen?
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Re: Harm - Lasius niger

Bericht door Harm »

09-03-08

Hallo,

Nadat ik mijn kolonie 2 weken geleden wat warmer heb gezet is de activiteit langzaam aan toe genomen. Vandaag een eerste krekel aangeboden die direct aangenomen werd. De gyne zit nog met een klein gedeelte van de kolonie in een cluster, de rest is toch wel wakker. Schat de kolonie nu op zo`n 300-400 werksters. Er zijn nog enkele honderden larven in de kolonie van vorig seizoen. Ben benieuwd of dat alleen werksters worden:D

Groeten,
Laatst gewijzigd door Harm op 09 mar 2008, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Re: Harm - Lasius niger

Bericht door Harm »

15-03-08

Hallo mensen,

De kolonie is volledig wakker. Voedsel wordt aangenomen en de larven worden verzorgd. Gyne is actief maar ik heb nog geen eier pakketten gezien. Tot die tijd zijn er echter nog wel zo`n 300 larven die kunnen groeien... Tot er eitjes zijn blijven ze nog op kamertemperatuur staan.

Groet,

Stand van zaken:
1 gyne, 300-400 werksters, 300-400 larven, 0 poppen, 0 eitjes
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Re: Harm - Lasius niger

Bericht door Harm »

19-03-08


Halllo mensen,

Tijd voor een update bij deze kolonie! Vandaag mocht ik mijn eerste na winterse poppen zien! Lijkt erop dat de kolonie de winterslaap uitstekend heeft doorgemaakt. Nog geen eitjes te zien helaas. Maar ik verwacht deze binnenkort wel te gaan zien! De kolonie neemt veel dierlijk voedsel aan. 2-3 grote volwassen krekels per week. Verder weinig bijzonders eigenlijk. Oh ja. Er zijn foto`s! Dus nu dan eindelijk een goede vergelijking met ruim 1 jaar geleden. Kijk en zie voor u zelf.

Afbeelding
Een overzicht.

Afbeelding
De 4 oudste poppen.

Afbeelding
Hier verpoppen de larven op dit moment. Leuk om te zien dat de larven specifiek naar een plaats gebracht worden om te kunnen verpoppen. Ook leuk om te zien dat ze overdekt worden met pluisjes en andere viezigheid om houvast te hebben bij het verpoppen.

Afbeelding
De gyne zelf.

Groeten,

Stand van zaken:
1 gyne, 300-400 werksters, 300-400 larven, 10-20 poppen en 0 eitjes.
Laatst gewijzigd door Harm op 19 mar 2008, 17:14, 2 keer totaal gewijzigd.
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Re: Harm - Lasius niger

Bericht door Harm »

19-03-08

Hallo,

Ben ik weer, net niet goed opgelet waarschijnlijk, want er ligt dus al een volwaardig eierpakket! Zo`n 30-50 eitjes in een pakket!

Groeten,

Stand van zaken:
1 gyne, 300-400 werksters, 300-400 larven, 10-20 poppen en 40-50 eitjes
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Re: Harm - Lasius niger

Bericht door Harm »

24-03-08
Hallo mensen,

De kleintjes blijven mij toch ook weer verbazen! Ongelooflijk zo snel als de kolonie zich weer ontwikkeld na de winterslaap. Er zijn nu vele tientallen larven verpopt tot poppen en de gyne heeft een eierpakket van zeker 100-150 eieren gelegd. Ik ben reeds bezig met de bouw van een nieuw nest, want dit nest gaat binnen de maand te klein zijn. Daar later meer over. Verder heb ik het aantal larven te laag ingeschat. De allerkleinsten groeien nu sterk en de meeste kamers liggen nu echt vol met larven... De kolonie gaat zeker binnen de maand verdubbelen en misschien zelfs wel verdrievoudigen, ben benieuwd!

Groeten,

Stand van zaken:
1 gyne, 300-400 werksters, 300-500 larven, 100-150 eitjes en 50-60 poppen.
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Re: Harm - Lasius niger

Bericht door Harm »

20-04-08

Hallo mensen!

Deze kolonie gaat werkelijk super! Sinds een week tijd beginnen de eerste werksters van dit seizoen uit te komen! Verder heeft de gyne een werkelijk gigantische berg met eieren gelegd van zeker 7-8 kubieke centimeter! Ik schat zo`n 2-3 keer zo groot als de gyne! Dat moeten dus werkelijk honderden eitjes zijn. Het huidige nest is ook reeds gekoppeld aan het nieuwe nest via een brug tussen de 2 buitenwerelden. De mieren worden enkel nog in de nieuwe buitenwereld gevoerd. Af en toe is er wel een aantal mieren in het nieuwe nest, maar echt verhuizen doen ze nog niet. Waarschijnlijk omdat ze het te druk hebben met buiten het nest de wereld verkennen. Dit doordat de afsluiting faalt. Er zit een kier tussen 2 glazen buitenwereld platen waardoor ze naar buiten geraken. Ik vind ze helaas overal in mijn kamer... Het oude nest is nu wel zo`n beetje 100% uitgedroogd en het nieuwe voor zo`n 60% nat, dus ik verwacht dat ze ooit de oversteek wel zullen gaan maken! Hopen dat dat snel is! Want zowel mijn vriendin als ik vinden het niet leuk om meerdere extra bed partners te hebben :twisted: ...

Groeten,
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Re: Harm - Lasius niger

Bericht door Harm »

Heb een einde gemaakt aan deze kolonie ivm de herhaaldelijke ontsnappingen die maar niet te stoppen waren.
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Re: Harm - Lasius niger

Bericht door Harm »

Plaats hier al je op en aanmerkingen.
When in doubt, C4
Plaats reactie