Lasius fuliginosus inclusief koloniestichting (XToF)

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Lasius fuliginosus inclusief koloniestichting (XToF)

Bericht door XToF »

Op 16/07/2006 heb ik 5 koninginnen verzameld voor de vitrines van de 2 drukste winkelstraten in Gent. De koninginnen waren allen gevleugeld.
L. fuliginusus parasiteert L. umbratus. Verder bestaat het vermoeden dat zij ook L. niger parasiteren. Uit ervaringen van mensen op buitenlandse fora blijkt dat de kans op succes bij L. niger kleiner is dan bij L. umbratus.
Tiental minuten na de koninginnen te scheiden en met rust te laten, hadden 2 exemplaren hun vleugels afgeworpen. Alle koninginnen bood ik een druppeltje verdund esdoornsiroop aan, dat onmiddellijk werd opgedronken.
Diezelfde avond introduceerde ik bij elk van de 2 koninginnen, telkens 2 jonge L. umbratus werksters uit mijn 1 jaar oude kolonie. Deze confrontatie verliep zonder problemen. De werksters toonden geen agressie. Eén koningin nam een werkster tussen de kaken. Beide koninginnen begonnen zich vervolgens volledig te 'poetsen'. Nog wat later zag ik de koninginnen om voedsel bedelen en verzorgde de werksters de koninginnen.
De andere drie koninginnen liet ik de nacht zonder L. umbratus werksters doorbrengen.
De volgende dag had geen van deze drie koninginnen hun vleugels afgeworpen. Hierdoor vergroot de kans dat toch zeker deze 3 koninginnen niet bevrucht zijn.
Mede door de schaarste aan beschikbare L. umbratus werksters en het polygyn karakter van L. fuliginosus heb ik besloten om de 5 koninginnen te samen te zetten. Er is geen enkel teken van agressiviteit tussen de koninginnen, meer zelfs, ze wisselen voedsel uit en verzorgen elkaar.
De koninginnen zijn nu vergezeld van tientallen L. niger cocons en 4 L. umbratus werksters die de taak hebben om de koninginnen te verzorgen en de L. niger werksters uit de cocons te bevrijden. Na de hereniging heeft een derde koningin een voor- en een achtervleugel afgestoten. De bedoeling is dat de toekomstige L. niger werksters de uiteindelijke L. fuliginosus werksters grootbrengen.
L. niger werksters dulden maar 1 koningin, daarom zal de kolonie tijdig moeten worden gesplitst.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door McK op 28 okt 2008, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Spelling
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus inclusief koloniestichting

Bericht door XToF »

Situatie 05/08/2006:

-gevleugelde koninginnen:
percentage overleden: 100%
percentage overgegaan tot eileg van het totaal aantal verzamelde: 0%

-ongevleugelde koninginnen:
percentage overleden: 0%
percentage overgegaan tot eileg van het totaal aantal verzamelde/overlevende: 33%
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus inclusief koloniestichting

Bericht door XToF »

Situatie 05/07/2007:

Van alle 5 de koninginnen bleek dat slechts 1 in staat was tot het stichten van een kolonie.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus inclusief koloniestichting

Bericht door XToF »

Sinds zondag 15 juli ben ik in het bezit van 5 nieuwe jonge koninginnen Lasius fuliginosus. 1 daarvan is ondertussen gestorven. Ik heb de 5 koninginnen geïntroduceerd bij een vijfentwintigtal werkster van Lasius umbratus, vergezeld van wat broed. Deze L. umbratus werksters stammen af van de L. umbratus koninginnen die ik vorig jaar heb verzameld en succesvol tot koloniestichting heb kunnen aanzetten.

Afbeelding
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus inclusief koloniestichting

Bericht door XToF »

Een tweede koningin is vandaag gestorven. Deze koningin werd nooit goed geaccepteerd door de kolonie en bevond zich meer in de buitenwereld dan in het buisje. Enkele dagen geleden toonde een Lasius umbratus werkster de eerste klein teken van agressie ten opzichte van deze koningin die herkenbaar was omdat ze nog één voorvleugel meedroeg. Desondanks is dit niet de rechtstreekse reden van haar dood. Omdat ze zich zoveel in het buitenwereldje bevond heeft ze zich vastgelopen in een druppel honingdauwsurrogaat en is hierin verdronken. Geen groot verlies, want ik denk dat met deze koningin weinig aan te vangen was. Ondertussen zijn er twee koninginnen waarvan het gaster zich goed aan het ontwikkelen is (zie foto 1, 2 en 3). Dit in tegenstelling van de derde koningin waarbij de ontwikkeling van het gaster stationair lijkt (zie foto 4). Deze koningin wordt opvallend minder frequent verzorgt door de Lasius umbratus werksters.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus inclusief koloniestichting

Bericht door XToF »

Bijna een jaar later pik ik deze blog naar aanleiding van een nieuw gevonden koningin van deze soort terug op. Van de koninginnen uit 2007 hebben twee koninginnen de zomer van 2007 overleefd. Eén koningin is naar Mika gegaan. Hoe het met deze koningin verder is verlopen kunt u hier lezen. De andere koningin bracht enkel mannetjes voort.
Op 10 juni vond ik een alleen lopende Lasius fuliginosus koningin. Hoe ik de koloniestichting deze keer heb aangepakt, kunt u hier uitvoerig lezen. De nieuw samengestelde kolonie heeft zich gevestigd in een proefbuisje. De Lasius fuliginosus koningin wordt voortdurend overstelpt door Lasius niger werksters die de koningin verzorgen. Hieronder ziet u de beste foto van een hele reeks pogingen om de koningin goed in beeld te krijgen. De kolonie was verstoord en de koningin ging op wandel in het buisje:

Afbeelding
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus inclusief koloniestichting

Bericht door XToF »

Plaats reactie