Mieren houden het nest niet schoon...

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
ruupiez
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 juli 2007

Mieren houden het nest niet schoon...

Bericht door ruupiez »

Mijn probleem, ik heb Crematogaster scuttelaris al ongeveer 1 maand in een gipsnest zitten van Antstore, die bestaan uit 6 kamertjes van 3 bij 3 cm en een buitenwereld. Er zit 1 koningin in, ongeveer 20 werksters en nog 20 larfjes en wat eitjes. De mieren zitten altijd in het zelfde vakje maar houden dat vakje niet schoon, in andere vakjes liggen een paar vleugeltjes, maar de rest blijft bij de mieren zelf liggen, het is voor mij niet mogelijk om het op te ruimen aangezien alle 6 de vakjes onder dezelfde glasplaat liggen. wat is het beste wat ik nu kan doen?

-de mieren zijn gang laten gaan?
-de mieren op de een of andere manier eruit vangen, schoonmaken en terug zetten?
-is mijn gipsnestje te groot? lijkt mij...
-zal ik ze dan terug zetten in een kleinere zelfgemaakte ytong?

Komt misschien wat wazig over, maar hoop dat het duidelijk is ;)
Laatst gewijzigd door McK op 04 okt 2008, 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Spelling
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Mieren houden het nest niet schoon...

Bericht door Harm »

Dit is wel het standaard gedrag van een kolonie die in een te groot nest zitten. Enige wat je kan doen is volgens mij mieren terugplaatsen in een reargeerbuis, zeker gezien het aantal werksters lijkt mij dat ze het daar nog wel een hele lange poos in vol kunnen houden. Mika heeft meen ik zijn Crematogaster scuttelaris pas in een ytong geplaatst bij vele honderden mieren, maar dat weet ik niet zeker.
When in doubt, C4
ruupiez
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 juli 2007

Re: Mieren houden het nest niet schoon...

Bericht door ruupiez »

Als ik nou die andere 5 kamers afsluit door middel van een een watje of wat hout ofzo, dan blijft er 1 kamertje over + buitenwereld, zouden ze dan wel dat ene kamertje van 2,5 bij 3 schoonhouden of is dat nog te groot?

Anders zal ik ze inderdaad terug zetten in een proefbuisje.

Bedankt voor de snelle reactie :mrgreen:
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Mieren houden het nest niet schoon...

Bericht door Harm »

Als je bij de ingangen kan zou dat ook een goede oplossing kunnen zijn! Houd er echter wel rekening mee dat watjes verwijderen moeilijker wordt naarmate de kolonie groeit. En ik weet niet of Crematogaster scuttelaris ook graaft in watjes, dat zou je Mika moeten vragen. Ik wil proberen om mijn kolonie niger bij de volgende verhuizing te plaatsen in een nest waarvan een groot gedeelte gevuld is met aquarium grind. Hopelijk zullen ze dan zelf meer uitgraven naarmate de behoefte aan ruimte groter wordt. Dit is echter een experiment voor later aangezien ze in het huidige nest nog wel 5 of 6 keer kunnen verdubbelen.(ja ook mijn nest was veel te groot voor de hoeveelheid werksters...)
Laatst gewijzigd door McK op 04 okt 2008, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Spelling
ruupiez
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 juli 2007

Re: Mieren houden het nest niet schoon...

Bericht door ruupiez »

naja, ik ga in elk geval het nest even verstoren, schoonmaken en dan ga ik de gangen vullen met een een stevige prop watten, probeer ik er nog een visdraad doorheen te krijgen via de buitenwereld, zodat ik later de prop eruit kan trekken, het proberen waard ;) ik laat nog wel weten hoe het afloopt :)
ruupiez
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 juli 2007

Re: Mieren houden het nest niet schoon...

Bericht door ruupiez »

Iemand een idee hoeveel fruitvliegjes ik mijn kolonietje van 20 moet geven?
Stuk of 3-4 in de week is voldoende? de rest zullen ze wel aanvullen met suikerwater?
Laatst gewijzigd door McK op 04 okt 2008, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Spelling
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Mieren houden het nest niet schoon...

Bericht door Harm »

3-4 per 2 dagen komt meer in de buurt...
When in doubt, C4
JimmyVe
Lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 15 juli 2007
Locatie: Geel
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mieren houden het nest niet schoon...

Bericht door JimmyVe »

De kolonie is 20 werksters sterk ? Dan zou ik toch eens overwegen om ander voedsel te geven dan fruitvliegjes (zeker als je het maar om de 3 dagen doet, mss een Red runner of een krekel)
ruupiez
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 juli 2007

Re: Mieren houden het nest niet schoon...

Bericht door ruupiez »

JimmyVe schreef:De kolonie is 20 werksters sterk ? Dan zou ik toch eens overwegen om ander voedsel te geven dan fruitvliegjes (zeker als je het maar om de 3 dagen doet, mss een Red runner of een krekel)
De kolonie is 20-25 werksters sterk ja.
Ik heb alle tijd om ze te voeren, 2-4 keer per dag ofzo, echter ik dacht dat 3-4 fruitvliegjes in de week voldoende was :oops:
Maar ik zal ze nou smorgens en savonds een fruitvliegje geven dan.
Hebben ze het nog goed volgehouden met suikerwater :D
JimmyVe
Lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 15 juli 2007
Locatie: Geel
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mieren houden het nest niet schoon...

Bericht door JimmyVe »

Ja inderdaad. ;) Als je ze nu wat meer eten geeft bestaat de kans erin dat de kolonie een beetje sneller zal groeien.
ruupiez
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 juli 2007

Re: Mieren houden het nest niet schoon...

Bericht door ruupiez »

Beetje late reactie nog, ik heb uiteindelijk 6 aparte glasplaatjes onder de grote glasplaat gelegt (1 glasplaatje per kamer), de gangen afgesloten met een prop watten, nou kan ik dus de grote glasplaat optillen, vervolgens een kleintje oplichten en de prop watten eruit halen en weer terug leggen. Werkt prima zo, er zou zo niks kunnen ontsnappen :)

De mieren houden het nest nu ook schoon en gooien alles keurig in de buitenwereld :D
JimmyVe
Lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 15 juli 2007
Locatie: Geel
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mieren houden het nest niet schoon...

Bericht door JimmyVe »

Goed werk. ;)
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Mieren houden het nest niet schoon...

Bericht door McK »

Ik heb dat probleem ook gehad, maar dan heb ik het opgelost door de andere kamers te vullen met zeer kleine steentjes ( je kan deze kopen bij Antstore ) die ze dan zelf wegslepen naar buiten indien ze ruimte nodig hebben.
We are always running for the thrill of it.
JimmyVe
Lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 15 juli 2007
Locatie: Geel
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mieren houden het nest niet schoon...

Bericht door JimmyVe »

Dat is nog niet zo slecht gezien. ;)
Anton
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 17 juli 2007
Locatie: Brussel
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Mieren houden het nest niet schoon...

Bericht door Anton »

Als de steentjes echter te klein zijn, dan kunnen ze de gebruiken om het glas af te dichten.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mieren houden het nest niet schoon...

Bericht door Mika »

Dat denk ik niet, want steentjes op zich blijven niet plakken.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie