Welke voedseldieren zijn geschikt voor mieren?

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Welke voedseldieren zijn geschikt voor mieren?

Bericht door Mika »

De 'veiligere' soorten hebben een hoge temperatuur nodig, onder andere om hun voedsel te kunnen verteren. Bij een koudeperiode rot het voedsel in hun darmen, omdat ze de controle verliezen over dat 'interne' milieu in hun lichaam.

Als je die soorten in een koude omgeving houdt, wordt overleven na een ontsnapping heel moeilijk. Dan bouw je nog eens een extra veiligheid in.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
DJRGEN
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 15 februari 2009
Locatie: Wellen Limburg (BE)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Welke voedseldieren zijn geschikt voor mieren?

Bericht door DJRGEN »

Ik geef mijn kolonies altijd krekels, Nu heb ik ook al een krekel kweekje deze zijn nogmaar 2 mm groot en ook onlangs aan fruitvlieg kweekjes begonnen.
Om te zorgen dat m'n mieren voedzame dieren krijgen geef ik m'n krekeltjes dagelijks vers voedsel.
Foto van hun maaltijd.
Deze moet ik wel dagelijks verversen, Is een mix van violet druivelaar's bladje , Paar blaadjes van de vlinderstruik, Stukje tomaat half lepeltje whiskas, Hondebrokjes, Schilfertjes visvoer, en bibbergroente dat zijn gekookte groente in gelatine waaronder broccoli, Wortel, Maïs en bloemkool.
0x Formica cunicularia Rip
1x Lasius niger
1x Lasius flavus
1x Myrmica rubra
1x Messor barbarus
1x Forimca fusca
1x Formica sanguinea
1x Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Welke voedseldieren zijn geschikt voor mieren?

Bericht door Phantom »

Voorlopig blijft ik bij de bromvliegen en zweefvliegen, mijn myrmica rubra vindt met name zweefvliegen erg leuk. Deze zitten vol met duidelijk vocht (nectar/suikerwater?) en hebben flink wat vlees in de thorax. In slechtere tijden wil ik graag maden geven waarmee gevist wordt, deze zijn goedkoop en in de koelkast vrij vers te houden.

Ik vroeg mij echter ook nog af, enigszins offtopic (als het te er is, dan kan het altijd gesplit worden natuurlijk): Zijn er ook mierensoorten die uitsluitend of voornamelijk fruit eten? Ik dacht hier aan na het zien van mijn tuin, die vol ligt met honderden kg's pruimen, kersen, bessen en andere vruchten. Dat zou eigenlijk een geweldige vorm van voedsel zijn door de hoeveelheid suiker die erin zit. Mijn myrmica rubra accepteren geen pruimen, kersen of aalbessen..
Gebruikersavatar
Daikan
Lid
Berichten: 392
Lid geworden op: 27 april 2009
Locatie: Breda
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Welke voedseldieren zijn geschikt voor mieren?

Bericht door Daikan »

Ik heb hier nog een dode vogel in de tuin liggen die lusten mieren zo te zien ook maar al te graag alleen jammer dat dat zo gaat stinken.
Maar aangezien dat ze dat eten kan je ze dan niet iets van vlees geven ofzo ?
alles wat gratis is aannemen..........je kan het altijd nog weg gooien
(Geslaagd voor examen 2009!)
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Welke voedseldieren zijn geschikt voor mieren?

Bericht door Mika »

Een dode merel is veel teveel voor je kolonies. En dat stinkt zo hard, je gaat je hobby niet in een beter daglicht stellen door je miertjes een stinkende dode merel te geven die 10.000 keer meer weegt als je kolonie.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Daikan
Lid
Berichten: 392
Lid geworden op: 27 april 2009
Locatie: Breda
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Welke voedseldieren zijn geschikt voor mieren?

Bericht door Daikan »

Ja ok dat een merel te groot is dacht ik al,
Maar je zou in theorie wel vlees kunnen geven, neem ik aan.
Of een klein baby muisje of een baby vogel ;)
alles wat gratis is aannemen..........je kan het altijd nog weg gooien
(Geslaagd voor examen 2009!)
Gebruikersavatar
DJRGEN
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 15 februari 2009
Locatie: Wellen Limburg (BE)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Welke voedseldieren zijn geschikt voor mieren?

Bericht door DJRGEN »

Daikan schreef:Ja ok dat een merel te groot is dacht ik al,
Maar je zou in theorie wel vlees kunnen geven, neem ik aan.
Of een klein baby muisje of een baby vogel ;)
Lijkt me een dure optie, Mij lijkt het beter het bij insecten te houden en je kan ze makkelijk zelf kweken en zijn ze nog lekker vers ook!!! :D
0x Formica cunicularia Rip
1x Lasius niger
1x Lasius flavus
1x Myrmica rubra
1x Messor barbarus
1x Forimca fusca
1x Formica sanguinea
1x Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Daikan
Lid
Berichten: 392
Lid geworden op: 27 april 2009
Locatie: Breda
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Welke voedseldieren zijn geschikt voor mieren?

Bericht door Daikan »

Dat klopt wel ja, Maar nu heb ik nog steeds geen antwoord, :P
Maar insecten zijn inderdaad goedkoper Maar dat snapte ik wel. ;)
(Mag de volgende post A.U.B. iets zijn waar antwoord in staat :mrgreen:)
alles wat gratis is aannemen..........je kan het altijd nog weg gooien
(Geslaagd voor examen 2009!)
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Welke voedseldieren zijn geschikt voor mieren?

Bericht door Mika »

Simpel gezegd: hetgeen bij de stickies staat, dat zijn onze aanbevelingen: een merel of een muis af en toe staat daar niet bij. Al de rest heb jij eerst gedacht.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
jeffrey432
Lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: Emmen
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Welke voedseldieren zijn geschikt voor mieren?

Bericht door jeffrey432 »

Is nog steeds geen antwoord voor daiken mika ;)
2x Lasius Niger
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Welke voedseldieren zijn geschikt voor mieren?

Bericht door Mika »

Wel, het hangt weer af van de soort. Je hebt soorten die echt een voorkeur hebben voor vloeibaarder voedsel, en je hebt er die ook vastere voeding kunnen opeten.

De meerderheid van de vleeseters zal graag insecten en ongewervelden eten, maar ook daar heb je kieskeurige mieren. Je kan eens testen. Mijn C. cruentatus hebben ooit garnalen gegeten, en Myrmica rubra ook. Er zijn nog wel een aantal soorten vlees die je kan voorschotelen, maar zeker geen vastere stukken, zoals droge ham...

Bon, ik heb ook al Crematogaster scutellaris gezien die een halve kilo verzopen kattenbrokjes wegkaapten onder de wilde Italiaanse katten hun neus. En in theorie zou je Messor sp. ook kattenbrokjes kunnen geven.

Ik heb ook ooit een dode zandhagedis aan een grote kolonie Lasius niger gegeven, in de hoop het skelet bij te kunnen houden, maar ze waren weg met grote delen van het skelet. Dat was wel een grote kolonie, dus hoe groter de kolonie, hoe minder problemen waarschijnlijk.

Maar dat zijn spijtig genoeg allemaal marginale zaken, en het zou bijvoorbeeld goed kunnen dat mijn kolonie C. cruentatus garnalen aanvaardt, en en jou kolonie C. cruentatus dat niet doet. Je kan dat niet vergelijken met meelwormen of kakkerlakken, ik bedoel daarmee: zij zullen wel zonder problemen vaster vlees eten.


In theorie kan je dus vaster vlees geven, maar daar is niet zomaar een regel voor te geven.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Daikan
Lid
Berichten: 392
Lid geworden op: 27 april 2009
Locatie: Breda
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Welke voedseldieren zijn geschikt voor mieren?

Bericht door Daikan »

Ok bedankt voor je reactie, hier heb ik wat aan. :D
alles wat gratis is aannemen..........je kan het altijd nog weg gooien
(Geslaagd voor examen 2009!)
Alvrannn
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 juli 2009
Leeftijd: 28

Re: Welke voedseldieren zijn geschikt voor mieren?

Bericht door Alvrannn »

Phantom schreef:
Mika schreef:Ik denk dat je kolonie inderdaad te klein is om wormen te eten. Bovendien zullen ze nooit pissebedden accepteren.
Wat is er mis met pissebedden dat ze deze niet zouden eten? Of leven mieren in een vorm van symbiose met deze dieren?
Dat zou best nog wel kunnen, want bij een L. niger nest zit er een pissebedden nest met hun nest in verbinding.
En lopen pissebedden gewoon in hun nest zonder aangevallen te worden.
En als ik hun dan een dode pissebed aanbied accepteren ze hem niet.
Gebruikersavatar
vhakazar
Lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 28 juni 2008
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Welke voedseldieren zijn geschikt voor mieren?

Bericht door vhakazar »

Mika schreef:Wel, het hangt weer af van de soort. Je hebt soorten die echt een voorkeur hebben voor vloeibaarder voedsel, en je hebt er die ook vastere voeding kunnen opeten.

De meerderheid van de vleeseters zal graag insecten en ongewervelden eten, maar ook daar heb je kieskeurige mieren. Je kan eens testen. Mijn C. cruentatus hebben ooit garnalen gegeten, en Myrmica rubra ook. Er zijn nog wel een aantal soorten vlees die je kan voorschotelen, maar zeker geen vastere stukken, zoals droge ham...

Bon, ik heb ook al Crematogaster scutellaris gezien die een halve kilo verzopen kattenbrokjes wegkaapten onder de wilde Italiaanse katten hun neus. En in theorie zou je Messor sp. ook kattenbrokjes kunnen geven.

Ik heb ook ooit een dode zandhagedis aan een grote kolonie Lasius niger gegeven, in de hoop het skelet bij te kunnen houden, maar ze waren weg met grote delen van het skelet. Dat was wel een grote kolonie, dus hoe groter de kolonie, hoe minder problemen waarschijnlijk.

Maar dat zijn spijtig genoeg allemaal marginale zaken, en het zou bijvoorbeeld goed kunnen dat mijn kolonie C. cruentatus garnalen aanvaardt, en en jou kolonie C. cruentatus dat niet doet. Je kan dat niet vergelijken met meelwormen of kakkerlakken, ik bedoel daarmee: zij zullen wel zonder problemen vaster vlees eten.


In theorie kan je dus vaster vlees geven, maar daar is niet zomaar een regel voor te geven.
Zouden Lasius Niger ook kattenbrokjes eten (droogvoer of natvoer)?
exitus acta probat
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Welke voedseldieren zijn geschikt voor mieren?

Bericht door Mika »

Misschien dat ze er eens aan likken, maar volgens mij zeker niet te gebruiken om een kolonie te voeden. Het is trouwens niet gezegd dat C. scutellaris van die brokjes kan eten, enkel dat ze meegenomen zijn naar het nest.
DUCKDUCKGO!
benny18
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 13 augustus 2009
Locatie: wevik (west-vlaanderen) (belgie)
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Welke voedseldieren zijn geschikt voor mieren?

Bericht door benny18 »

Ik heb mijn beginnende kolonies Lasius Niger van +-15tal werksters. Al verschillende dingen aangeboden. Tot nu toe nog niets geweigerd. Kleine pissebedden, fruitvliegjes, soort van motjes, kleine populierpijlstaart rupsjes (ik had er 30 eitjes van en paar hebben het niet overleefd dus werd het voedsel) ik probeer ze zoveel mogelijk afwisseld te voederen. Misschien dat ze dan ook meer lusten.
Plaats reactie